Veel landen op EK voetbal bijzonder

Nu Oranje niet op de playlist staat van het EK voetbal in Frankrijk, voor welk land ben je als Oranje-fan dan? Als je, zoals wij, veel hebt gereisd en in veel landen kippenvel-momenten hebt gehad en memorabele mensen hebt ontmoet, dan gun je eigenlijk heel veel deelnemers de zege. Ook de naties die je graag (nog) een keer zou willen bezoeken.

Ik merk in mijn eigen omgeving dat heel veel Nederlandse EK-kijkers zeggen dat ze ‘niets hebben’ met Oost-Europese landen als Oekraïne, Kroatië, Albanië, Turkije, Roemenië, Slowakije, Tsjechië en Rusland. De luitjes hier hebben meer met Spanje, België, Frankrijk, Engeland en Italië. Bij ons heeft Oost-Europa blijkbaar nog altijd een vrij negatief imago: corrupt, ongezellig, militaristisch, communistisch, crimineel en ‘ver van ons bed’. Alleen wanneer zo’n Oost-Europees land de eeuwige aartsvijand Duitsland uitschakelt, juichen ze. Maar dan meer tegen Duitsland dan bijvoorbeeld voor Kroatië.

Mijn vrouw en ik hebben al redelijk wat van de wereld en ook van Europa gezien – inclusief Oost-Europa – en aangezien wij als vakantiegangers ook ten oosten van Duitsland heel positieve indrukken hebben opgedaan en mooie tijden hebben beleefd, klopt ons hart niet minder snel voor Roemenië of een ander oost-Europees land dan voor – pak hem beet – Spanje (ook een van onze favoriete reisbestemmingen).

Naar het EK voetbal kijk ik eigenlijk op drie manieren. Als aanhanger van een land dat toch mijn lichte voorkeur heeft (in dit geval Kroatië), als voetballiefhebber die gewoon van mooi spel houdt en dus extra gevoelens koestert voor het land dat het mooiste voetbalt (toch weer Spanje, op de voet gevolgd door Duitsland, Kroatië en Frankrijk) en als neutrale, journalistieke kijker die het geheel analyseert (en moet constateren dat het meestal spannender dan goed is waar je naar zit te kijken). Maar een afkeer van een land heb ik niet, terwijl ik bij veel landgenoten een weerzin bespeur tegen Oost-Europese naties.

Ik denk dat de voorbije Koude Oorlog, het nagenoeg opgebrande communisme en de anti-Westerse politiek daarbij een rol spelen. Wij verachten de houding van Oost-Europese politici, we hebben geen hoge dunk van de Oost-Europese volkeren en we spugen op de rol van met name Poetin.

Maar ik ben in best wel wat (Oost-Europese) landen geweest als vakantieganger en niet als krantenlezer of als politiek verslaggever. Vroeger, toen ik nog nooit in Amerika was geweest, riep ik altijd dat ik nooit bij de yankees op bezoek wilde vanwege mijn afkeer van de Amerikaanse politiek. Maar toen ik eenmaal voet op Amerikaanse bodem had gezet, was ik meteen verliefd op het land met haar schitterende, spectaculaire natuur, interessante historie, authentieke stadjes en dorpjes, leuke amusementsindustrie, aardige, toegankelijke mensen en de fantastische eetgelegenheden.

Mijn afkeer van de Amerikaanse politiek is gebleven, maar bepaalt niet langer mijn gevoel over Amerika als land. Ik vind het een geweldig land. Ik zou er zelfs willen wonen.

En zo is het idem dito met veel Oost-Europese landen. We hebben in bijvoorbeeld Riga, Vilnius, Boedapest, Praag, Alanya en Belgrado fantastische weken beleefd. Al die herinneringen houden je warm en doen je van die steden en hun bijbehorende landen houden.

Eigenlijk is er geen land – dat meedoet aan het EK – waar ik helemaal niets mee heb. Ik sta open voor alle landen en volkeren, omdat ik weet dat alle landen en volkeren wel iets leuks en moois te bieden hebben. Natuurlijk, het ene land vind je (iets) leuker dan het andere land, maar het is bij mij niet zo dat ik voor België ben, omdat het ons buurland is. Doch, als de Walloniërs en Vlamingen het mooiste (gaan) voetballen, dan kan ik als voetballiefhebber en niet als reislustige landenliefhebber zomaar de Rode Duivels de hemel in prijzen…

Roland Danckaert is freelance (sport)journalist. Zijn specialiteit is SCEFT: Sport, Cultuur, Eten, Fotografie en TV.

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

