Ajax-fans leven tussen hoop en vrees

Wat record-landskampioen Ajax in de voorbereiding op het nieuwe seizoen laat zien, geeft te denken. De nieuwe trainer Peter Bosz is er met zijn manschappen nog niet in geslaagd om ook maar één oefenwedstrijd te overtuigen, een basiself klaar te stomen en vertrouwen te kweken. Ondertussen presteert PSV in aanloop naar de competitiestart geweldig. De Ajax-fans leven tussen hoop en vrees.

Ajax speelt volgende week al een heel belangrijke wedstrijd in de voorronde van de Champions League. Tegen het Griekse PAOK Saloniki. Wie op Facebook de reacties volgt van de Ajax-supporters, komt tot de conclusie dat veel fans de werkelijkheid niet onder ogen willen zien: de meesten denken dat het goed komt, dat het volgende week plotseling allemaal goed zal aflopen, dat de kansen dan wel worden benut en dat Ajax dan geen lullige goals tegen krijgt en niet iedere wedstrijd door de ondergrens zakt. Het is net als met het geloof in God: men maakt zichzelf en elkaar maar wat wijs.

Ik vrees evenwel het ergste. Op basis van de resultaten en vooral het spel en de vorm van Ajax zie ik geen enkele reden tot optimisme. Het zou me verbazen als Ajax dit seizoen een prijs pakt en het goed gaat doen in Europa. In elk geval lijkt Ajax helemaal niet klaar voor de competitiestart.

Het bestuur en de technische staf hebben nagelaten om te investeren in een speler met extra klasse, zoals Ziyech. Ook hebben ze nagelaten om een sterke tweede spits aan te schaffen én een klasbak achterin. Dat zal zich gaan wreken. De huidige selectie is andermaal te onevenwichtig, te jong en niet divers genoeg.

Op Facebook ben ik – groot Ajax-fan – heel erg kritisch over en op mijn club. Ik vind dat er een onervaren, amateuristisch bestuur met utopische ideeën en idealen aan de macht is en dat de verkeerde hoofdtrainer is aangesteld. Veel spelers vind ik overschat. Veltman bijvoorbeeld is als centrumverdediger een drama, zijn collega Viergever is slechts goed genoeg voor de subtop, de ontwikkeling van aanvoerder Klaassen valt me zwaar tegen en zelfs doelman Cillessen en linksback Dijks maken een onzekere indruk. El Ghazi is creatief en dreigend, maar mist erg veel kansen. De talenten Riedewald en Van de Beek zijn nog steeds wisselvallig. Kortom: het staat niet als een huis.

Veel Ajax-fans hebben zich voorgenomen om positief te blijven en hopen op die manier de spelers en resultaten gunstig te beïnvloeden. Supporters zijn bijgelovig. Ze denken dat hun team beter zal gaan presteren als ze hun liefde en vertrouwen voor de spelers en trainers kenbaar maken. Heel veel fans vinden supporters die kritiek leveren geen ‘echte fans’: je dient je club in voor- en tegenspoed te steunen, vinden ze.

Maar Ajax is geen amateurclubje uit jouw dorp. Ajax is qua prijzen de grootste club van de Benelux en een van de grotere clubs ter wereld. Als fan ben je gewend geraakt aan mooi spel en goede resultaten en verwacht je dat er met aantrekkelijk voetbal prijzen worden gepakt. Na de vierde titel op rij, ruim twee seizoenen geleden, is Ajax (door wanbeleid) evenwel van de trap gevallen en probeert het zonder succes weer omhoog te klimmen.

Wat dit seizoen betreft, zou het weleens veel te lang kunnen duren voordat de nieuwe trainer Peter Bosz zijn zaakjes op orde heeft: weer geen titel, weer geen Europese resultaten, weer een stroef seizoen. Het seizoen daarna zullen er beslist weer spelbepalende spelers gaan vertrekken en kun je weer van voren af aan beginnen. Zodoende zou het wel weer eens heel lang kunnen duren voordat Ajax wat gaan winnen, temeer PSV en in mindere mate Feyenoord wél stabieler zijn en de weg omhoog bewandelen/bestormen.

Voor Ajax-fans zijn het zware tijden. En ik vrees dat die tijden nog een hele tijd gaan duren… Ik laat me graag verrassen, maar aangezien ik realist ben en de realiteit goed doorzie, denk ik niet dat ik ernaast zit. Maar wat krijg ik graag ongelijk in dit geval…

http://www.Oorlogsverhaalinmelick.rolanddanckaert.nl

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

