Genieten van Olympische Spelen

De Olympische Spelen in Rio de Janeiro bezorgen ook mij dag-vullende aangename kijk-uurtjes. Ik vind het een pretpark-gevoel om eens (op het allerhoogste niveau) sporten te zien die je gewoonlijk niet zo snel op televisie ziet en waarvoor je je normaal niet interesseert, van BMX-en, handboogschieten en raften tot worstelen.

Dat enorm fysieke, intieme worstelen heet op mij een sterk erotiserend effect, met name bij de dames, wanneer ze elkaar in allerlei standjes op de rug en schouders proberen te krijgen of van de mat proberen te duwen. De grens tussen vechten en vrijen lijkt daar dun, net als de grens tussen hetero- en homoseksualiteit.

Natuurlijk draaien de Olympische Spelen hoofdzakelijk om sport en de sporters, maar het is toch wel heel erg een naties-confrontatie geworden, met een erg nationalistische houding en benadering van en door de media, supporters en de deelnemers zelf. Zo zijn de oorspronkelijke Spelen (10e eeuw voor Christus, in de Griekse stad Olympia) volgens mij niet bedoeld, al hadden de wedstrijden toen een sterk religieus en politiek karakter en mochten er alleen maar Griekse mannen aan meedoen. Gelukkig mogen tegenwoordig ook vrouwen deelnemen: niets zo lekker als kijken naar een lekkere, sportieve vrouw in sportkleding.

Soms vind ik het jammer dat het nationalisme ook tijdens de Spelen lijkt te overheersen en dat het meer lijkt te gaan om hoeveel medailles je ALS LAND verzamelt dan om het genieten van de sportprestaties en sporters zelf, onafhankelijk uit welk land een wereldtopper of de nummer laatst komt.

Maar de mens is een natuurwezen, in de kern een dier zoals alle dieren en in de natuur en dus in de dierenwereld zijn groepsvorming, thuisbasis-gevoel en -bescherming, status, hiërarchie en concurrentie nou eenmaal heel normaal, bijzonder natuurlijk. Het is dus niet zo vreemd dat de mensen zich zo ‘kuddedierig’ gedragen en zich vastklampen aan de eigen groep en zich afzetten tegen de andere groepen. Veel is te verklaren aan de hand van de evolutionaire biologie.

Ik ben – het zal u verwonderen – ook een mens (een penis waar een lichaam aan vast zit) en een Nederlander (hoe graag ik ook steevast vermeld dat ik me een wereldburger voel en me in veel landen thuis voel) en dus juich ik als sportfanaat harder voor de leden van de Nederlandse equipe.

Dat de Nederlandse hockeydames in de shoot outserie – heel terecht, gezien het veldspel – van de Duitsers (toch nog onze aartsvijanden) wonnen na een angstaanjagende achterstand in die beslissende fase werd bij ons thuis gevierd alsof we de hoofdprijs in een loterij hadden gewonnen. Ik geloof dat zelfs mijn dode oma in haar graf haar armen in de lucht stak! En zij gaf niks om sport, kun je nagaan.

HANS VAN ZETTEN

Een goede sportcommentator – die een prettig stemgeluid en een fijne intonatie heeft, enthousiast is, sfeer weet te maken en gedoseerd relevante informatie verschaft – kan het kijken naar televisiesport nog leuker maken.

Mart Smeets is nog steeds goed, maar toen ik hem gisteren verslag hoorde geven bij de basketbalwedstrijd tussen Frankrijk en Spanje begreep ik niet waarom hij koos voor de storende negatieve insteek en zich zo fixeerde op het tegenvallende spel van de Fransen, terwijl de Spanjaarden zulk wondermooi basketbal lieten zien.

Ook vond ik dat Mart – toch de meest egocentrische man van alle egocentrische mannen en zelfs egocentrischer dan ikzelf – teveel wilde laten horen wat hij allemaal weet en wie hij allemaal kent. Mart lijkt geen verslag te geven voor de kijker (dus dienstbaar), maar altijd met zijn ego op zijn tong en lippen.

Turncommentator Hans van Zetten is de absolute ster van het NOS-team verslaggevers. Zijn enthousiaste en spontane manier van becommentariëren maakt het een dubbel-plus-genot om naar het turnen te kijken. Hij is de Theo Koomen van de sportverslaggeving op tv. Voormalig radioverslaggever Koomen (voetbal en wielrennen) was een genot om naar te luisteren, net als Rik de Saedeleer bij de Belgen.

Zojuist heb ik Hans van Zetten even gegoogeld en dat viel me in alle opzichten tegen. Vaak krijg je bij een stem automatisch een bepaald beeld van iemand (als je die persoon nog nooit hebt gezien) en dat beeld klopt echt nooit, maar dan ook rotsvast helemaal niet. Van Zetten ziet er erg rechts uit en hij is dan ook actief voor de VVD en dat zijn mensen die doorgaans weinig compassie hebben met mensen met een smallere beurs. Bovendien heeft hij carrière gemaakt in het leger. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan gezag, uniformen en militarisme, al zijn legers helaas wel realiteit en dus nodig. Ik vond de dag van de keuring voor de militaire dienstplicht al een van de meest vreselijke dagen van mijn leven, laat staan hoe ik de militaire dienst – waar ik godzijdank niet in hoefde – had ervaren… Ik kan niet tegen culturen zonder (vrouwelijke) vrouwen en meisjes. Ik ben zelf een heel erg zachtaardig en te lief persoon, vandaar.

Van Zetten voldeed als mens dus niet aan mijn verwachtingen, althans afgaande op de foto en info op het internet. Ik had liever een voor zijn leeftijd knappe vent op Google ontmoet, eentje met sympathie voor de Partij voor de Dieren en/of de SP en met een verleden als kunstschilder.

Neemt niet weg dat de verbale flik flaks  van de in Leiden geboren zestiger heerlijk zijn om naar te luisteren en dat ik mijn oren spits en aflik bij het beluisteren van zijn commentaar. Hij is in ons land overigens steeds populairder aan het worden. Ik heb gelezen dat veel andere sportfanaten de NOS smeken om Van Zetten veel meer werk te geven. Maar dat moeten de NOS en Van Zetten zelf niet willen: doseren is het toverwoord. Teveel van het goede pakt altijd slecht uit. Houden zo(als het nu is): eens in de vier jaar en af en toe bij een WK en EK Turnen genieten van de speciale talenten van Hans met z’n lenige commentaar!

Fixeer je nog meer op de levenskunst dan op de levenswijsheid. Wat je voelt is nog altijd belangrijker dan wat je weet.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

