Over Philippe Geubels

Kent u hem, de Vlaamse cabaretier Philippe Geubels? Nee, ik bedoel niet Urbanus. Ook niet Goedele. Nee, Philippe Geubels, de enige Belg met een Hollands gevoel voor humor.

Philippe Geubels is dat brillenmannetje dat zo nasaal en stroperig praat (smeer hem geen stroop om de mond, want dan duurt zijn show 10 uur), alsof hij slakkenslijm in zijn neus en keel heeft. Ik heb me eens laten vertellen dat er bij zijn voorstellingen erg veel KNO-artsen in de zaal zitten, omdat Geubels voor hen zo’n dankbaar studiemateriaal is. En dat Geubels eens een lezing heeft gegeven aan gedetineerden over spreken in het openbaar.

Als Philippe Geubels in Duitsland komt, dan verbasteren ze zijn achternaam standaard tot Goebbels. Dat zit nou eenmaal in de aard van het Tierchen. Geubels heeft het naar verluidt al eens meegemaakt, dat hij bij een klein hotelletje incheckte, zijn achternaam noemde en dat de kaalgeschoren receptionist eerst om zich heen keek, zag dat de kust veilig was en toen zijn hemdsmouw opstroopte om zijn SS-tattoo op zijn bovenarm te laten zien, met een knipoog naar Geubels, zo van: “De naam Goebbels ligt bij mij goed in het gehoor!”

Maar het schijnt ook zo te zijn dat zijn doorbraak in Duitsland vooralsnog wordt belemmerd door zijn gevoelig liggende achternaam. Maar ja, als de politieke ontwikkelingen zo doorgaan bij onze Oosterburen met die rechtse wind die oprukt, dan zal de Belgische ‘Goebbels’ weldra geboekt worden voor alle grote podia in Berlijn. Dan zullen ze wel de openingstijden van de theaters moeten verlengen…

Geubels heet van voren Philippe, volgens de overlevering omdat zijn vader – die zowaar nog nasaler sprak – altijd zakken chips at waar Flippo’s in zaten, van die schijfjes met afbeeldingen van stripfiguren. Papa Geubels zou heel veel zakken chips hebben gegeten, omdat hij die Flippo’s zou hebben gespaard.

Overigens zou papa Geubels de afgebeelde stripfiguren hebben aangezien voor zijn eigen familieleden. Hij heeft zich naar verluidt altijd afgevraagd waarom het chips-merk Smiths zijn familieleden afbeeldde en hoe dat dan zat met het portretrecht. Maar als je Philippe kent, dan snap je dat zijn vader gelijkenis zag in de stripfiguren en zijn familie.

Welnu, eigenlijk zou de vader van Philippe hem ‘Flippo’ hebben genoemd, maar door zijn samengeknepen stem zou de ambtenaar van de burgerlijke stand ‘Philippe’ hebben verstaan. Misschien speelde het ook een rol dat die ambtenaar al jaren heimelijk verliefd was op de huidige koning van België en met z’n gedachten bij de letterlijke stijfkop was.

Weet u trouwens waarom Geubels kaal is? Omdat hij geen haren meer heeft!

En weet u waarom Geubels een bril draagt? Omdat hij geen lenzen draagt!

En weet u waarom Geubels zo langzaam praat? Omdat hij niet Matthijs van Nieuwkerk is!

Het valt nog niet mee om een geslaagde grap te maken over een grappenmaker, hé. Er bestaan dan ook heel weinig moppen over moppen en moppentappers.

Ik voel me trouwens altijd opgelaten als een grapjas me aankijkt. Dan voel ik een enorme druk dat ik moet gaan lachen, dat ik aan een bepaalde verwachting moet voldoen. Zo’n grapjurk hoopt, wilt en verlangt dat je om zijn grap gaat lachen en ik ben daar heel gevoelig voor, ik wil zo iemand niet teleurstellen. Maar ik wil vooral ook niet overkomen als iemand die niet kan lachen. En ik moet toegeven: ik lach veel uit vriendelijkheid naar mensen, maar om grappen lach ik heel moeilijk en meestal nep. Maar het lukt me sowieso niet om te lachen als de moppentapper me aankijkt. Dan blokkeer ik en krijg ik niets mee van wat hij zegt. Heel gespannen word ik daarvan. Het is een soort humoristische impotentie.

Maar ik zou dus ook heel nerveus worden als ik zoals Geubels zou moeten optreden voor een zaal die verwacht dat je de ene na de andere hilarische grap uit je mouw schudt en die je vanaf de rode stof hoort fluisteren: “Hij denkt dat hij grappig is”, “Hebben we hier nou 35 euro voor betaald?” of “Wanneer komen de grappen nou?” Je zou van minder faalangst krijgen.

Daar heeft Geubels weinig last van. Hij heeft als voordeel dat hij zo grappig praat, het maakt daardoor niet uit wat hij zegt. Volgens mij doet hij het erom en praat hij in het echt, van zichzelf, eigenlijk heel normaal. PG heeft van tevoren bedacht wat zijn handelsmerk zou kunnen worden en is daar cum laude in geslaagd. Als mensen de naam Philippe Geubels niet kennen en je zegt “dat is die cabaretier die zo met samengeknepen neusvleugels praat en met 0,00000001 kilometer per uur”, dan weet iedereen toch wie je bedoelt.

En het publiek is daar vatbaar voor. Kijk maar hoe de opgetrokken bovenlip van Elvis werd uitvergroot en de scheve bekken van André van Duin die nu ‘Heel Holland Bakt Er Niks Van’ presenteert. Dat wordt taarten gooien, met André erbij, met z’n ‘peenishaar’!

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

