Geen ‘afgescheiden’ scholen meer!

Hieronder mijn volledige ingezonden brief die vandaag gedeeltelijk in dagblad Trouw is gepubliceerd.

Zwarte School.

Op zich heel goed dat Agirdag en Merry in hun opiniestuk (Trouw, dinsdag 6 september) pleiten voor meer zwarte docenten en schoolbestuurders op zwarte scholen alsmede voor meer aandacht voor niet-Europese culturen, talen en geschiedenis. Toch vind ik dat ze lijken te vergeten dat we ons hier in Nederland bevinden en dat dit land in Europa ligt. Niet geheel onlogisch dat we ons vooral richten op het Nederlands en wereldtalen én dat we met een Nederlands oog naar de geschiedenis kijken. Overal ter wereld zijn regeringen en scholen volgens mij tamelijk ‘regio- en natie-centrisch’. Volgens mij zijn we in Nederland dan nog best breed georiënteerd. Ook ik had het liefst één grenzeloze, homogene wereld, maar voorlopig is dat zeer utopisch.

Eigenlijk vraag ik mij af of die vrije schoolkeuze van ons nou wel zo goed is. Of eigenlijk: of die verschillende schooltypes nou wel zo verheffend zijn. Scheiding in het onderwijs op basis van religie, levensovertuiging of politieke mening,  kleur en/of ras zou niet mogelijk moeten zijn, vind ik. Daar en dan begint de afscheiding namelijk al. Onderwijs zou daar los van moeten staan en afbakeningen moeten voorkomen…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

