De wortels van mijn stamboom

Ieder individu bestaat uit sterke en minder sterke trekken van alle voorouders en iets puur van zichzelf. We zijn allemaal een smeltkroes van personen die familie van ons zijn en van wie de meesten al eeuwen dood zijn maar in ons voortleven.

De familie Danckaert lijkt oorspronkelijk uit Vlaanderen te komen (maar hoe ver gaat het wel niet terug? Veel verder dan wij kunnen achterhalen!). Natuurlijk ben ik niet alleen een Danckaert. Ik ben ook een Scheers (familienaam van mijn moeder), een Hurxkens (familienaam van ‘oma Scheers’) en een Lafeber (familienaam van de vrouw van mijn opa Piet Danckaert, van mijn oma dus). En dan heb ik het nog niet eens over de familie Rensen, (familienaam van de grootmoeder van opa Scheers), de familie Peeters (de familienaam van de moeder van oma Scheers) en ga zo maar oneindig door.

We fixeren ons vrijwel alleen maar op onze eigen achternaam als we naar de herkomst van onze identiteit zoeken, en realiseren ons niet dat we uit veel meer families en familienamen zijn voortgekomen.

Het karakter, de levens en de beroepen van onze voorouders zijn ontzettend intrigerend en van belang wanneer we willen achterhalen uit wie we zijn voortgekomen en van wie we het meeste hebben meegekregen aan eigenschappen, talenten en genen. Echter, stambomen vermelden in het meest gunstige geval de beroepen van de voorouders, maar zelden of nooit hun levens, gedragingen, interesses en karakters. Dat is jammer. Mijn voetbalmanie lijkt evenwel meer afkomstig uit de Danckaert-clan dan uit de Limburgse wortels. Het Bourgondische in mij komt dan weer meer uit het zuidoosten dan uit het zuidwesten.

Wat ik weet over mijn familie is dat de Wessemse tak – die van Scheers en Hurxkens – niet overdreven arm of welgesteld was en dat er heel normale beroepen bij zaten, met de nadruk op het vak van schipper. Opa Scheers bestierde een bescheiden maar lucratieve olievloot alsook een scheepswinkel aan wal, maar kon niet zwemmen (!).

Ik heb me ook nooit zonder te hevige paniek in het diepe water durven en kunnen wagen, maar water heeft wel een magische aantrekkingskracht op me. Zo hou ik bovenmatig van fonteinen, watervallen en zee-panorama’s.

Echter, alleen maar kijken naar het beroep van je voorouders is zoals eerder te berde gebracht te magertjes. Wat waren hun eigenschappen, hoe gedroegen ze zich? Dat is eigenlijk nog veel interessanter. Opa Scheers was een uitgesproken familieman, erg aan huis en haard gehecht, een doordouwer, ambitieus, zorgzaam, bevlogen en emotioneel, serieus en ondeugend. Daar herken ik erg veel van mijzelf in.

Zijn vrouw, mijn Limburgse oma dus, was rustiger, gelijkmatiger en diplomatieker, tactvoller, minder uitgesproken, minder filosofisch alsmede minder maatschappelijk en politiek geëngageerd. Evenzeer een enorm harde werker, zorgzaam, vriendelijk, lief, een meesteres in het schipperen om veilig aan wal te komen (als het ging om problemen en geschillen). Ze had een enorm incasseringsvermogen. Zij was wat socialer ingesteld, hield meer dan haar erg aan huis gehechte man van reizen, uitstapjes maken en nieuwe mensen leren kennen. Ook daar heb ik veel van weg. Ik ben sowieso een tegenstelling op zich. Het tegenovergestelde van wat ik ben, ben ik.

Wat ik weet over mijn Zeeuwse tak is eveneens summier. Volgens mij evenmin een overdreven welgestelde of arme familie. Gewone beroepen. Natuurlijk liggen de wortels, in elk geval van de laatste drie eeuwen, in Vlaanderen, bij Antwerpen. Antwerpen ligt niet ver van Zeeuws-Vlaanderen en Brabant, en daar is vrijwel bijna alle familie heen getrokken en blijven plakken, alhoewel er Danckaerts zijn geëmigreerd  naar Amerika en Canada en zelfs Indonesië, niet in de laatste plaats om handel te kunnen drijven (in houtmachines bijvoorbeeld).

Opa Piet was landarbeider. Een natuurliefhebber. Gesteld op zijn huisje met moestuin. Nog meer gesteld op zijn moestuintje dan op zijn huisje, volgens mij. Een serieuze, bescheiden man. Ik kan verder geen profielschets van hem maken of geven, daarvoor heb ik hem helaas niet goed genoeg gekend.

Zijn vrouw Seraphina Christina Lafeber leek pittiger en harder, de broek thuis aan te hebben. Een vrouw die van wanten wist. Ik weet niet beter of Piet en Christina hadden een harmonieus, goed huwelijk, net als mijn Wessemse grootouders. Ik kan me vergissen, maar volgens mij speelde seksualiteit in beide huwelijken een prettige rol (er was in die tijd ook minder verstrooiing), in die zin dat de partners volgens mij dol waren op elkaar en elkaars lichaam. Ik kan me niet voorstellen dat ik straks in de spreekwoordelijke en zogenaamde hemel kom en dat dan blijkt dat de opa’s en oma’s gescheiden zijn van tafel en hemelbed. Ik acht het dan nog minder uitgesloten dat ze daar boven aan partnerruil zijn gaan doen.

U kan toch wel tegen een geintje?

Schrijvers nemen in een familie en stamboom vaak een aparte plaats in. Ze zijn meestal aan niemand van hun grootouders, ouders, zussen en broers en voorouders te ‘linken’. Journalist/schrijver-zijn is iets heel aparts. Niet iets heel speciaals, maar wel vrij uniek. In die positie verkeer ik dus.

Het is wel interessant om naar je stamboom te kijken en dan bepaalde algemene trends waar te nemen, bijvoorbeeld dat je familieleden in de achttiende eeuw niet veel ouder werden dan zestig jaar en nog heel vaak een jong kind verloren. Met andere woorden: het zijn bewijzen van de toen nog hoge kindersterfte en van de gebrekkige gezondheidszorg waardoor kinderen vaak niet eens de puberteit haalden en volwassenen niet heel oud konden worden.

In de twintigste eeuw zie je plots veel minder kindersterfte in de familie (en al zeker niet door ziekten) en dat je bloedverwanten veel ouder werden dan hun eigen voorouders een eeuw geleden.

Het zal wel toeval zijn, maar wel leuk dat sommige Danckaerts in Amerika en Canada en zelfs Indonesië zijn neergestreken: ik ben getrouwd met een half-Indonesische en ben al drie keer op Java en eenmaal op Bali geweest (ik vind Java veel spannender). In Amerika en Canada zijn we al heel vaak geweest, omdat we dat twee van de leukste vakantielanden ter wereld vinden en de meest ideale landen om met een huurauto te doorkruisen.

Maar dat nogal wat Danckaerts in de (commerciële) industrie zijn beland, dat staat ver van mij af. Ik kan niet eens een Porsche voor 1 euro verkopen aan een koopzieke autofreak. Ik heb in een lange werkloze periode een blauwe maandag in een houtzagerij gewerkt, maar dat werk vond ik al heel snel afgezaagd. De fabrieksdirecteur noemde de dag van mijn vertrek de mooiste dag van zijn arbeidzame leven.

Met machines heb ik met mijn twee linkse linkerhanden niets. Het nieuwe espresso-apparaat heb ik bij het eerste gebruik gesloopt, als ik een fietsband plak dan maak ik ook de goede band nog stuk, ik heb van moeder de vrouw een persoonlijke cursus van 3 jaar moeten volgen voordat ik wist hoe de wasmachine functioneert, ik ben als de dood voor moderne mobiele telefoons omdat die me veel te ingewikkeld zijn en ik kan een computer aan- en uitzetten en er op typen, maar meer beslist niet.

Machines en technische snufjes bezorgen me doorgaans enorm veel stress en minderwaardigheidscomplexen, en paniek vooral (met name als ze opeens niet meer werken).  Dat heeft prinses Beatrix overigens met mij gemeen, maar zover ik weet zijn zij en ik geen familie van elkaar, al is blauw wel mijn lievelingskleur (ik refereer aan blauw bloed, sukkel!).

Wat heb ik met hout? Nou, ik ben een houten Klaas en kom daardoor houterig over, ik ben daarbij zo stijf als een plank. En ik leg de (houten) lat altijd hoog, voor mijzelf en anderen, zo hoog dat ik hoogtevrees krijg en er niet meer bij kom. Ik stem overigens altijd op splinterpartijen.

Ja, ik hou van de geur van open-haard-hout en van pas gekapt hout (al lijd ik emotioneel en mentaal onder het kappen van de kostbare bossen – Weltschmerz).

Ik hoop trouwens dat ik niet snel tussen zes planken kom te liggen. Afkloppen op hout dan maar?

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

