Glasbak-attractie

Op de parkeerplaats van het winkelgebiedje in het dorp stond een moeder met een dochtertje (van een jaar of 2, 3) op de arm te kijken hoe de glascontainers werden geleegd in een ‘glasafvalwagen’. Heel gebiologeerd stond het meisje het hele tafereel reuze interessant te vinden. Daar waar volwassenen volledig aan zoiets voorbij gaan, zien kinderen in het gewone de magie en de interessantheid. Ze zijn nog vers en fris, ze hebben veel minder aan hun hoofd.

Er zijn echt nog wel volwassenen die met de ogen van verwondering naar alledaagse dingen kunnen kijken en ervan genieten. Eigenlijk vind ik het legen van de glasbak eveneens een heel leuke bezienswaardigheid. De enorme grijparmen van de vrachtwagen tillen de volle glascontainers in de lucht waarna de bodem van die containers worden geopend en al dat glas met een enorme val-kracht en lawaai in de laadbak stortregent. Eigenlijk zou ik van dat moment een fotoreportage willen maken en een geluidsopname. Want er zit muziek in dat ogenblik (kun je bij glas van blik spreken?) en iets van visuele, abstracte kunst.

Ik denk dat ik de lijstjes van de gemeentes ga bestuderen waarop staat waar en wanneer de glascontainers worden geleegd en dat ik daar dan voortaan bij ga staan kijken. Ik heb toch niks beters te doen. Ik zal wel enige schroom moeten zien te overwinnen om foto’s van het tafereel te maken. Ik ben altijd bang dat mensen me het fotograferen verbieden of dat ze stomme opmerkingen maken. Bovendien heb ik maar een lullig cameraatje en ben ik allesbehalve een prof.

Hoe dan ook, dat meisje – kleine grietjes kunnen wel degelijk genieten van stoere ‘jongens-dingen’ – heeft me de ogen geopend door met grote ogen naar dat kleine gebeurtenisje te kijken!

Ik vraag me af op welk moment dat meisje dat ‘gedoe’ met die glascontainer niet meer boeiend vindt. Mogelijk op het moment dat haar moeder niet meer het geduld en de moeite kan opbrengen om er met haar naar te kijken en zelf gebiologeerd mee te kijken en te praten?

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

