Kon ik maar in sprookjes geloven

Religie en spiritualiteit zijn voor mij als lege glazen waarmee ik mijn dorst niet kan lessen. Mijn glazen vul ik daarentegen met het gezinsleven, sport, reizen, erotiek, schoonheid, tv, muziek en de laatste jaren vooral met kunst (van fotografie en architectuur tot film en sculpturen).

Wat mensen vooral aantrekt in religie en spiritualiteit zijn de mooie verhalen. De feel good-stories. Het zijn sprookjes voor volwassenen en veel volwassenen (willen) geloven dat die sprookjes waar, realiteit, zijn. Ik wou dat ik dat kon. Ik hou ook van mooie, waargebeurde verhalen. Ik heb een hekel aan fictie, niet interessant.

Soms kom je een mooi echt gebeurd verhaal tegen (in de krant of zo), inclusief ‘open happy end’. Ik heb ze nodig, zulke verhalen. Om moed te tanken en weer een beetje te kunnen geloven in de mensheid en het leven.

Soms wou ik dat ik niet zo nuchter, waarheidsgetrouw, rationeel en sceptisch was.

Ik geef een voorbeeld. Ex-Beatle John Lennon is mijn grote held, zelfs als ik me realiseer dat ook hij behalve een grappige en goedmoedige genie een ontzettende klootzak kon zijn en mensen onnodig pijn heeft gedaan. Ik hou van hem, misschien nog meer dan van zijn werk. Ik ben al ruim zeven jaar helemaal in de ban van hem, en ik voel me daar goed bij. Als een levensvriend voelt hij voor mij. Hij is het natuurlijk niet echt, maar het gevoel is waar.

Welnu, John heeft ooit tegen zijn jongste zoon Julian – een heel mooi, goed mens die ik evenzeer bewonder – gezegd dat hij – als hij zou zijn overleden – via een witte veer duidelijk zou maken dat hij er nog is, het goed met hem gaat, alles uiteindelijk goed zou komen met iedereen, en dat er een paradijs is. Julian kreeg tijdens een van zijn reizen een witte veer aangeboden van iemand. Hij ziet hier een boodschap in van zijn beroemde vader.

Er ligt op onze oprit nu al een maand of zo een witte veer.

Ik ben zo met John Lennon bezig dat ik vaak het gevoel heb dat/alsof hij bij me is, dat/alsof hij weet hoe belangrijk hij voor me is. Maar ik weet tegelijkertijd dat dit maar een gevoel is, dat het slechts lijkt alsof John bij me is en me kent, en dat dit niet waar is.

Enfin, als ik die witte veer op onze oprit zie liggen, dan moet ik automatisch aan John denken en aan het verhaal van zijn zoon Julian. En dan vraag ik me af of John mij misschien ook een boodschap heeft gestuurd middels die witte veer. Maar ik weet tegelijkertijd dat het een stupide hoop, een lachwekkende aanname is. Natuurlijk heeft John – 36 jaar na zijn dood – geen boodschap voor me op de oprit gelegd of laten leggen!

Maar wat zou het fijn zijn als ik er als een klein kind in kon geloven dat het wel zo was. Daar zou ik heel veel steun aan hebben en heel erg blij mee zijn. Zo moet het voelen voor mensen die in God, de hemel, het paradijs en reïncarnatie geloven.

Zo ken ik een vrouw wier vader op dezelfde datum is gestorven als haar zoontje. Haar vader en haar zoontje waren dol op elkaar. Zij ziet in diezelfde sterfdatum – haar zoontje overleed op 13 augustus 2010 en haar vader op 13 augustus 2013 – een teken, en dat geeft haar kracht en steun. Zij meent dat dit het bewijs is dat haar vader en haar zoontje daar ergens  boven samen zijn en het goed hebben. Dat zijn me nogal conclusies op basis van een heel dun laagje ijs… Maar het helpt haar.En dus praat ik met haar mee. Wie ben ik om bezwaar aan te tekenen tegen haar krachtbron, tegen haar hoopvolle overtuiging?

Maar zelf zou ik zoiets nooit kunnen geloven en voor waarheid kunnen aannemen. Daarvoor ben ik – hoewel ik de natuur heel erg fascinerend vind – te atheïstisch op een Darwinistische wijze, te veel een humanistische holist. Ik haal kracht uit die andere dingen die ik heb genoemd. Een liedje, tekst, malle tekening of flauwe grap van John troost mij ook en meer dan een zweverig verhaal over een witte veer. De dingen die hij heeft gemaakt, gezongen, getekend en gezegd waren allemaal echt, bewijsbaar, tastbaar.

Net als iedereen die ooit heeft geleefd, zal ook John Lennon er voor eeuwig ooit zijn geweest. Het feit dat hij heeft bestaan, zal voor altijd standhouden, zelfs als er helemaal geen leven meer is.

Shakespeare had gelijk: to be or not to be, that’s the question. Het is nogal een verschil of je ooit bent geboren en dus bent geweest of dat de zaadcel en eicel nooit verbinding hadden gemaakt met elkaar…

Ik laaf me aan de feiten, aan de keiharde bewijzen. Gevoelens kunnen ook feiten zijn, maar niets in mij heeft ooit ervaren of gevoeld dat ik echt meerdere levens heb gehad, dat dierbare overledenen nog bestaan, dat God waarheid is, dat reïncarnatie en karma waar zijn en dat mijn overleden oma echt die weggewaaide vlieger heeft laten terugbezorgen. Ik heb het wel allemaal ooit gedacht, gehoopt en daardoor gevoeld, maar ik weet zelf dat het om niets dan interpretaties en dus beleving ging en niet om feiten en bewijzen. Ik kan dodelijk eerlijk en kritisch zijn, ook tegenover mezelf over mijzelf. Ik hou mezelf liever niet voor de gek. Jezelf voor de gek houden, vind ik erg, want dan doe je de werkelijkheid en dus waarheid geweld aan. Bij volwassenheid hoort realisme. En dat realisme kan heus weleens ontroeren en bewondering afdwingen, daar heb je geen slappe indianenverhalen of zogenaamd echte sprookjes voor nodig!

Uiteraard sta ik open voor nieuwe feiten(kennis)… Ik geef toe dat ik lang nog niet alles weet. Maar ik zal nooit meer iets beweren als ik er niet honderd procent zeker van ben en er geen keiharde bewijzen voor heb. Dan neem ik het zekere voor het onzekere en adopteer ik de theorie of dat op louter hoop en verbeelding gebaseerde gevoel NIET.

Maar soms wou ik dat ik ook zo lichtgelovig was en niet zo onverbiddelijk realistisch, want echte sprookjes/’wonderen’ (feel good verhalen) stijgen boven alles uit, zelfs boven kunst, muziek, seks, Ajax, lekker eten en a pint of Guinness in a nice, cosy English pub…

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

