Verplichte anticonceptie: de volmaakte samenleving

De Rotterdamse zorgwethouder Hugo de Jonge (CDA) wil dat alle kinderen in een veilige omgeving opgroeien en wil daarom moeders met zware psychische stoornissen, een verstandelijke beperking of een verslaving verplicht de pil laten slikken. Ik vind dat een slecht, ondoordacht en onrechtvaardig plan.

Het plan van De Jonge rammelt aan alle kanten. Voor zover ik weet, heeft hij het voornamelijk over potentiële moeders die niet voor hun kind kunnen zorgen, terwijl potentiële vaders net zoveel of nog meer schade aan het kroost kunnen aanrichten. Waarom zouden de ongeschikte moeders in spe aan de pil moeten en ongeschikte vaders in spe niet gesteriliseerd moeten worden? De Jonge redeneert dus weer typisch vanuit de man en de mannencultuur. Komt nog bij dat het mogelijk is dat een man wel voor zijn kind wilt en kan zorgen als de labiele moeder dat niet kan, of dat bijvoorbeeld de familie van een van de ouders of zelfs van allebei voor de nakomeling kan en wil zorgen.

Ten tweede vind ik het plan van De Jonge discriminerend. Hij wil een bepaalde groep in de samenleving verhinderen om kinderen te krijgen, terwijl heel veel mensen – ook mensen die zogenaamd ‘normaal’ zijn – (veel te) slecht zijn in opvoeden. Hij kijkt dus heel oppervlakkig naar mensen en hun situatie, gaat kort door de bocht en tuurt door een heel smalle koker.

Mijn ouders hadden door hun conflictueuze huwelijk ook geen kinderen moeten nemen of in elk geval hun kinderen tegen hun conflictueuze huwelijk in bescherming moeten nemen (wat ze dus niet deden), maar niemand die vermoedde dat zich achter onze voordeur drama’s afspeelden. Ik was thuis ook niet veilig. Maar mensen zoals mijn ouders zouden dus aan het plan van De Jonge ontsnappen. Dat is niet fair tegenover de mensen die niet aan zijn plan ontsnappen, die zichtbare problemen hebben en maken.

En trouwens, onveiligheid is niet het enige waar een kind baat bij heeft. Ik ken ouders met allebei een heel riant inkomen en zonder psychische aandoeningen die hun zwaar autistische en sadistisch aangelegde dochter helemaal verpesten, doordat ze het kind de godganse dag gewelddadige computerspelletjes laten spelen en helpen haar zakmes-verzameling uit te breiden. Dan moet je die ouders ook aanpakken!

Echter, het is onmogelijk om iedereen te screenen. Onmogelijk en onwenselijk. Dan wordt de Big Brother-manie wel heel erg eng! We moeten accepteren dat er altijd dingen mis zullen blijven gaan en dat we niet alles kunnen en moeten willen controleren en preventifiseren!

Ooit heb ik op dit weblog geschreven dat zwaar verstandelijk gehandicapten verplicht gesteriliseerd zouden moeten worden, zowel de mannen/jongens als de vrouwen/meisjes. Dat vind ik bij nader inzien eigenlijk al heel erg ver gaan, maar daar valt nog enigszins iets voor te zeggen. Het is duidelijk dat deze mensen echt niet voor een kind kunnen zorgen en dat ook nooit zullen kunnen, en dan is voorkomen beter dan niet kunnen genezen. Nogmaals, dat vind ik eigenlijk al over de grens.

Want nu kom ik bij mijn derde en laatste bezwaar tegen het duivelse plan van de CDA-er, de zogenaamd reddende engel van de Maasstad. We willen met plannen zoals die van hem steeds meer toe naar een samenleving waarin we voor God spelen en de imperfectie niet meer tolereren. Maar dat niet alleen: we komen in een samenleving te leven waarin mensen niet meer bereid zijn om offers te brengen, om anderen – die niet aan de normen van volmaaktheid voldoen – te helpen en te verzorgen en om problemen en moeilijkheden het hoofd te bieden en te accepteren.

De meeste kinderen die een heel zware jeugd hebben gehad, worden in deze nog enigszins niet harteloze samenleving opgevangen en verzorgd, door  liefhebbende mensen in huis genomen of door instanties verpleegd. Dat is mooi. En dat moet zo blijven. Het leven hangt nou eenmaal aan elkaar van dingen die scheef gaan. Als we zo doorgaan, dan zijn we straks ook niet meer bereid om voor een kind te zorgen dat op zijn of haar derde terminaal is, dat door een auto-ongeluk geestelijk en lichamelijk gehandicapt is of dat door de mazen van de medische chromosoom-testen is geglipt en toch Down blijkt te hebben… VRESELIJK! Zo’n samenleving moeten we niet willen.

Ik ken een jonge vrouw die tot voor kort jarenlang therapie heeft gevolgd en arbeidsongeschikt raakte, omdat ze een zware eetstoornis had, depressief was en zichzelf sneed. Zo iemand van wie velen zouden zeggen dat ze geen kinderen op de wereld moet zetten. Echter, sinds haar zoontje is geboren, voelt deze jonge moeder zich als herboren en vormen ze met z’n drietjes een hecht en gelukkig gezinnetje. Ze werkt zelfs weer! Maar ik ken ook mensen die niets mankeerden en bij wie de moeder na de bevalling zo depressief werd dat ze niet meer in staat is om voor het kind te zorgen. Ook dat kan.

En dan mijn eigen situatie. Ik leed al aan een zware angst-, stress- en paniekstoornis, uitputting en zware overspannenheid toen we onze twee kinderen kregen. Sommige mensen vonden het onverstandig dat ik kinderen kreeg. Hoewel het ook voor de kinderen af en toe zwaar was en is, hebben we al negentien jaar een heel harmonieus en fijn gezin en zijn de kinderen blij met mij als hun vader.

Ik vind het allemaal heel eng: de manier waarop de overheid maar ook artsen, politici en burgers voor God spelen en de onvolmaaktheid zelfs preventief proberen te amputeren, de wijze waarop we dit toespitsen op zichtbaar kwetsbare mensen en waarop men dus discrimineert.

Het plan van De Jonge heeft mij ontzettend emotioneel geraakt en woedend gemaakt. Een CDA-er nota bene, een christen. Christenen zijn normaal gesproken vaak tegen abortus en zouden moeten hebben geleerd van hun zogenaamde Zoon van God dat iedereen waardevol is en dat we er zijn om elkaar te helpen en vooral om de zwakkeren te helpen, om moeilijkheden als uitdagingen te zien en samen het hoofd te bieden.

Ik zou bijna rancuneus en in razernij schrijven: geef die De Jonge snel een dodelijk spuitje. Mensen met zulke plannen zouden de doodstraf verdienen te krijgen. Vuile klootzak, zou voetbaltrainer Huub Stevens roepen.

In elk geval is het plan van De Jonge verschrikkelijk ondoordacht, discriminerend, onchristelijk, betuttelend, arrogant en gevaarlijk. Ik haat dat plan uit de grond van mijn hart.

En zo iemand noemt zich ZORG-wethouder…

Voel je hem?

Vuile klootzak!

Engerd!

Griezel!

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

