Sociale daad

Vanmorgen wilde ik bij de tennisclub tegen de oefenmuur een balletje gaan slaan. Ik ben altijd dol geweest op balsporten. Ik tennis al vanaf mijn dertiende of zo. De oefenmuur is een betrouwbare sparringpartner die altijd zin heeft en aanwezig is. Dat is handig. Bijkomend voordeel: de oefenmuur lult je niet de oren van het hoofd. Ik heb al vaker meegemaakt dat ik met iemand ging tennissen en dat die persoon voor, tijdens en na het spel alleen maar zat te praten, terwijl ik altijd met plezier, geconcentreerd en serieus  wil gaan spelen en doorspelen. Ik sta altijd te popelen om te beginnen en tussendoor praat ik liever niet. Een praatje achteraf vind ik echter wél fijn.

Een kleine bezem met grote steel had ik meegenomen, want ik wist dat de betonnen vloer van het terrein van de oefenmuur altijd bezaaid ligt met boomafval. De bal stuit dan voortdurend op twijgjes, eikels en bladeren en zo is tennissen een ondoenlijke hobby.

IJverig begon ik te bezemen om het tennisterrein enigszins bespeelbaar te maken. Het was een enorm karwei om mijn ‘centre court’ schoon te vegen. Een van de dienstdoende gemeentewerkers zag het en meteen schoot hij mij te hulp met zijn bladblazer. Binnen drie minuten was het tennisveld brandschoon en kon ik het gaan opnemen tegen de muur en mijzelf.

De reddende engel – in de ene hand zijn machine en in de andere hand een peuk – maakte zich zonder veel omhaal en woorden gemoedelijk uit de voeten en nam mijn bedankje dankbaar in ontvangst.

Dit zijn van die kleine uitingen en tekenen van sociaal gedrag die voor een mens even een groot verschil kunnen maken.

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

