Politiek moet einde maken aan Zwarte Pietendiscussie

Nog drie maanden te gaan tot pakjesavond en de Zwarte Pietendiscussie haalt alweer bijna dagelijks Teletekst, de kranten en Het Journaal. Allemaal verspilde adrenaline. Ik krijg er haast het chronisch vermoeidheidssyndroom van.

De politiek moet nu voor eens en voor altijd bepalen wat er met Zwarte Piet dient te gebeuren. Dat besluit moet vaststaan en een ijzeren wet zijn. Wie het er niet mee eens is, mag demonstreren en wie daarbij te ver gaat en de wet overtreedt, wordt berecht.

Maar er moet een beslissing worden genomen over/een voorschrift komen omtrent het uiterlijk van Zwarte Piet. Het kan niet zo zijn dat dit debiele, splijtende debat Nederland nog jarenlang ieder jaar in haar greep gaat houden, terwijl het hier gaat om een FEEST.

Ik begrijp niet dat de overheid helemaal geen moeite heeft om onverbiddelijk impopulaire maatregelen te nemen en vijanden te maken, maar bij dit soort etterende discussiepunten onzichtbaar, zweverig, passief en lankmoedig blijft.

Het beste zou zijn wanneer we er verplicht veeg-Pieten van maken. Het verhaal is duidelijk: Zwarte Piet is een werknemer van Sinterklaas en gaat volgens het sprookje door de schoorstenen. Zwarte Piet kan dus een neger zijn, maar ook een Arabier, een Antilliaan, een indiaan, een blanke en een Aziaat, een Aboriginal, een Maori, een Tamil en ga zo maar door.

De dikke, rode lippen, het kroeshaar en oorbellen dienen te verdwijnen in tegenstelling tot de kleurrijke kleding. De naam ‘Zwarte Piet’ kan vanwege de roetvegen gewoon intact blijven.

Je kan niet iedereen te vriend houden. De mensen die wilden vasthouden aan de traditionele Zwarte Piet hebben met de algemene intrede van de veeg-Pieten pech gehad en dat geldt ook voor de mensen die helemaal van Zwarte Piet af willen.

Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan het commerciële en totaal van de oorsprong en essentie afgeweken Sinterklaas-feest. Als kind was ik bang voor zowel De Sint (met zijn grote boek waarin hij alles bijhoudt en kan terugvinden wat je hebt gedaan) als Zwarte Piet (eng uiterlijk en veel te druk voor mij – ik loop nog altijd een straatje om als ik een Zwarte Piet en/of De Sint zie, net als voor gemene honden).

En hoewel ik bij mijn wens blijf dat Sinterklaas zou worden afgeschaft, leg ik  me er gewoon bij neer dat dit niet gaat gebeuren. Er zijn belangrijkere zaken om me druk over te maken en er zijn wel andere zorgen en problemen die mijn aandacht opeisen.

Maar die voortschrijdende discussie over Zwarte Piet moet ophouden. Althans, de onduidelijkheid moet ophouden over  het uiterlijk en de betekenis van Zwarte Piet. Er moeten van hogerhand spijkers met koppen worden geslagen: voor mijn part wordt het besluit over het uiterlijk en de identiteit van Zwarte Piet grondwettelijk vastgelegd. Maar er moet duidelijkheid komen, duidelijkheid waar niet aan valt te tornen. Spreek als overheid zoals de Rijdende Rechter: ‘Dit is ons besluit en daar zult u het mee moeten doen’.

Rutte moet zich eindelijk eens een sterke leider tonen en het ganse volk  bevelen dat Zwarte Piet (iemand van ieder mogelijk ras) voortaan te boek staat als een werknemer van Sinterklaas (oorspronkelijk een Turk!) die door de schoorstenen, brievenbussen en kruipruimtes gaat om pakjes te bezorgen, een soort van ouderwetse koerier zeg maar.

Rutte moet duidelijk maken dat het kabinet het gemier over Zwarte Piet spuugzat is en dat het dient te stoppen. Democratie houdt niet in dat je eindeloos blijft polderen en geen beslissingen neemt waar niet iedereen het mee eens is.

Ikzelf kan het gezeik over Zwarte Piet niet meer horen en niet meer luchten of zien. Ik wil dat er eindelijk wordt bepaald/opgelegd wie Zwarte Piet is en hoe hij eruit ziet. En daar moet iedereen zich naar schikken. Nogmaals, wie dat niet wil of kan, mag demonstreren, maar daarbij niet de wet overtreden en zeker niet het feest voor de kinderen bederven.

Het maakt de kinderen niet uit wie Zwarte Piet is en of hij er überhaupt bij is en erbij wordt betrokken. De kinderen willen gewoon hun cadeaus en een gezellige tijd. Die hele Zwarte Pietendiscussie gaat over de ruggen van de kleintjes heen, terwijl het toch hun feest is. Het zijn de volwassenen die er van beide kanten een probleem van maken.

Omdat de traditionele Zwarte Piet duidelijk een stereotypering is van een zwarte slaaf – een leuke, vriendelijke zwarte slaaf weliswaar – lijkt het me het beste als Zwarte Piet voortaan beter aansluit bij het verhaal dat hij gewoon een werknemer is die uit alle mogelijke landen kan komen en die zwart wordt genoemd omdat hij roetvegen heeft. Maak duidelijk dat De Sint een Turk is die nu in Spanje woont. Dan zou je van alle gezeik af moeten zijn.

De mensen die dan nog zeiken, kunnen officieel te boek worden gesteld als koppige, egocentrische azijnpissers die van geen ophouden weten. Wie dan nog mort over Zwarte Piet wordt gewoon collectief met de nek aangekeken, veroordeeld en genegeerd, vooral door de media!

Soms wou ik dat ik de premier was van dit land en eens een flinke portie daadkracht en rechtvaardigheid kon tonen.

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

