Facebook leest ook onze persoonlijke berichten

In het kader van de wereldwijde datamarketing leest Facebook zelfs de persoonlijke berichten die wij sturen naar onze vrienden op het sociale netwerk-platform. Over privacy geschreven..

Steeds vaker en meer valt mij op dat Facebook op mijn pagina op de proppen komt met namen van personen over wie en dingen waarover ik in een persoonlijk bericht aan een Facebook-vriendin heb geschreven. Laatst had ik het in een persoonlijk bericht aan een vriendin over laten we zeggen Willem Wezel en de volgende dag werd ene Willem Wezel – maar niet de Willem Wezel over wie ik het had gehad – aan mij gesuggereerd als mogelijke vriend of als man die ik zou kunnen kennen. In datzelfde bericht had ik geschreven over het UWV en het uitkeringenstelsel en prompt kreeg ik de volgende dag een advertentie van een Facebook-pagina over het melden van misstanden met uitkeringen. Het zijn slechts twee voorbeelden, maar ik zou er dagelijks tien of zelfs nog meer kunnen geven. Dagelijks. Steeds andere voorbeelden.

Waar zijn Facebook-bedenker/oprichter Mark Elliot Zuckerberg en zijn team mee bezig? Wat zou zijn begonnen als een nobel streven om mensen dichter bij elkaar en met elkaar in contact te brengen, is uitgemond in een commercieel en kapitalistisch gedrocht waarbij de gebruiker wordt gebruikt en misbruikt als consumptie-vee, waarbij de consument voortdurend wordt bestookt met suggesties van en omtrent mensen, bedrijven, instanties en producten. We behoren op deze wijze allemaal tot de advertentiekudde.

Natuurlijk/gelukkig zijn het geen individuen die onze Facebook-berichten lezen. Het gaat allemaal automatisch. Echter, omdat alles wat we doen, liken en schrijven en overal waar we zijn en naartoe gaan wordt geregistreerd, zouden onze gegevens/ons elektronisch, digitaal profiel op een gegeven moment opgeëist kunnen worden door bijvoorbeeld veiligheidsdiensten en andere overheidsinstanties, en zelfs door criminelen. Een gevaarlijke situatie. Voor geld verkopen mensen alles. Zuckerberg mag dan een groot deel van zijn kapitaal afstaan aan goede doelen, maar hij heeft er blijkbaar geen enkele moeite mee en ziet er het kwaad niet van in dat hij met zijn systeem(plan) iedereen op de hele wereld laat verworden tot een ‘screenbaar’ marketingdoelwit. Je profiel als handelswaar en als controlemateriaal voor Big Brother…

Misschien gaat Zuckerberg zelf wel niet te ver als het gaat om het verkopen van digitale persoonlijke informatie of wil hij niet dat Facebook dat doet, maar hij heeft niet alles onder controle, hij kan onmogelijk al zijn medewerkers controleren. Het Facebook van Zuckerberg is het typische voorbeeld van een uitvinding die met het verstrijken van de tijd steeds meer slecht wordt benut en steeds meer wordt misbruikt. Het eigenlijke doel: mensen nader tot elkaar brengen, wordt nog steeds gehaald, maar is onderwijl allang voorbij gestreefd door de privacyschending en de manipulerende, misleidende en zeer opdringerige, dominante en vasthoudende commercie.

ELEKTRONISCH PATIëNTENDOSSIER EEN FARCE

Onze gegevens kunnen in verkeerde handen komen en worden gekraakt door kwaadwillende hackers en hun opdrachtgevers. Een soortgelijk gevaar bestaat er met en bij het elektronisch patiëntendossier waarvan de privacy zogenaamd is gewaarborgd, maar iedereen die met beide benen in de digitale wereld staat, weet dat dit ontzettend naïef is gedacht en dat we helemaal niet rustig kunnen gaan slapen.

Bovendien is er een ander groot probleem met de efficiëntie van dat elektronisch patiëntendossier en dat is dat de artsen en apothekers vaak niet of nauwelijks rustig de tijd nemen om het dossier goed bij te werken én zorgvuldig door te lezen. Uit ervaring weet ik dat huisartsen bijvoorbeeld doorgaans heel laks en selectief zijn met het bijhouden van alle medische gegevens en heel veel weglaten en verkeerd noteren en interpreteren. Ook weet ik uit eigen ondervinding dat de witte jassen meestal de moeite niet nemen om je ziekte-historie door te nemen. Een voorbeeld: ooit kreeg ik antibiotica voorgeschreven (voor een blaasontsteking) die je – las ik in de bijsluiter – niet mag slikken bij een trage hartslag. De huisarts weet van mijn trage hartslag. Het zou in mijn dossier moeten staan, maar het staat er bij mijn weten niet eens in. Edoch, al zou het er niet in staan, ik had het een paar maanden voordat ik die antibiotica kreeg nog met hem gehad over die trage hartslag. Hij had nogmaals bevestigd dat mijn hart traag klopt en er op zijn gebruikelijke luchtige en zogenaamd geruststellende wijze wat grapjes over gemaakt. En toch schreef hij mij antibiotica voor die ik niet zou mogen slikken, want toen ik hem erop wees, schreef hij me andere medicijnen voor, zo van: ‘Oh ja, dat is waar ook, je hebt een trage hartslag oftewel Bradycardie’.

Ik heb nog veel meer voorbeelden waaruit blijkt dat de medici dat dossier heel vaak helemaal niet of onzorgvuldig lezen! En dan schiet je je doel als medische wereld en politiek voorbij met je elektronisch patiëntendossier.

Je stuit werkelijk overal en altijd en bij haast iedereen op gore onverschilligheid, luiheid, onkunde, onwil, te weinig inzet  en empathie en een gebrek aan ijver, verantwoordelijkheidsgevoel en talent. Het is godgeklaagd. De meeste mensen zijn zowel qua menselijkheid als qua vakman een 6- of nog minder. Je vraagt je doorlopend af hoe het in godsnaam mogelijk is dat iemand advocaat, dokter, leraar, journalist, politicus, verzekeringsexpert of psycholoog is kunnen worden en al zo lang mee kan lopen. Maar ja, de mindere goden met hun arrogante meerderwaardigheidscomplex houden elkaar allemaal de hand boven het hoofd…

En ook Mark Zuckerberg is niet de barmhartige Samaritaan op wie je hoopt. Ook hij is niet die zuivere, pure idealist die je nou eindelijk eens hoopt te treffen of die je de macht zou toevertrouwen.

In deze wereld krijg ik steeds meer door dat ik op zo weinig mogelijk mensen moet vertrouwen en dat ik beter zelf kan nadenken dan dat ik afga op wat anderen doen en zeggen, pretenderen en van je willen.

Zoals bijna alles werkt ook Facebook niet helemaal koosjer. En dat voor iets dat is uitgevonden en in leven wordt gehouden door een jood… Maar ja, je mond vol hebben over koosjer is nog heel iets anders dan ernaar handelen en daarbij geen concessies doen, geen inmenging van de rotte appels dulden en niet zwichten voor de miljarden die met in de kern smerige zaakjes zijn te verdienen… Dan mag je zoals Zuckerberg uit schuldgevoel of om je ego zogenaamd te zuiveren nog zoveel doneren aan goede doelen… het neemt niet weg dat je je gewoonweg inlaat met vieze zaakjes en dat je je voor het karretje laat spannen van de commerciële monsters.

Facebook had nooit een commercieel iets moeten worden, nooit. Maar ja, alles, echt alles in deze wereld is een geldkwestie geworden, is commercie. Iedereen wordt gezien als een potentiële klant aan wie je wat kan verdienen. Liefst zoveel mogelijk.

GEDVERDERRIE!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

