De hulp door een vluchteling

“Ik voel met u mee,” zei de Afghaanse vluchteling in verrassend goed Nederlands tegen de vrijwilliger die hem wegwijs maakt in de Nederlandse samenleving en die hem had verteld dat hij aan straatvrees en paniekklachten lijdt. “Als geen ander weet ik hoe het is om in angst te zitten,” vervolgde de vluchteling zijn empathie. “Ik was in mijn land niet veilig en moest me uit de voeten maken. Nu ben ik veilig, maar nog niet angstvrij. ’s Nachts schrik ik vaak wakker. Niet dat ik eng droom of zo, maar dan schrik ik gewoon wakker met het angstaanjagende idee dat er nog veel dierbare familieleden van ons in Afghanistan zitten, familieleden die ondanks het gevaar niet wilden of konden vluchten. Ik weet één ding zeker en dat is dat ze hun leven niet zeker zijn. Maar soms als ik wakker geschrokken ben, breekt het zweet me uit, omdat ik bang ben dat ik nooit meer zal kunnen terugkeren naar mijn land. In mijn onderbewustzijn speelt zich van alles af, dingen die ik verdring, dingen waar ik geen weet van heb en dingen waarover ik vaak pieker maar die op een veel dieper gevoelsniveau spelen, die zo’n diepe impact op me hebben dat ze tot op de bodem van mijn onderbewustzijn zijn gezonken.” De vluchteling sloeg zijn arm om zijn hulpvaardige vrijwilliger heen en zei: “Ik vind het vreselijk voor u dat u zich ondanks de vrede in dit land niet veilig kunt voelen, dat u iedere dag moet worstelen met paniek en angst, dat u zich gevangen voelt.” Hij pinkte een traan weg en stak toen zijn vinger op: “Waarom komt u vanavond niet bij ons eten? Uw hele gezin is welkom. Mijn vrouw kan met heel weinig geld en weinig ingrediënten toch een heel lekkere maaltijd bereiden. Wel Afghaans natuurlijk. Lust u rijst?”  En zo werd de hulpbehoevende hulpverlener getroost en gesterkt door een hulpbehoevende vluchteling… Hulpbehoevend-zijn houdt immers niet in dat je anderen niet kan opbeuren en geen dienst zou kunnen bewijzen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

