Verdriet om God

Jim vertelde tegen Iris dat hij niet in God gelooft, al was het maar vanwege Auschwitz. “Welke Almacht laat zoiets toe?” stelde Jim. “De God van de Bijbel, wiens wil geschiede op aarde, kan ik niet verenigen met wat er bijvoorbeeld is gebeurd in de Tweede Wereldoorlog. Hoe kun je als Almacht – wiens wil wet is – niet ingrijpen bij zoiets?”

Iris, die erg gelovig is, begon te wenen. Jim troostte haar. “Ja, het is erg wat er in die concentratiekampen is gebeurd,” zei hij.

Iris begon nog heviger te janken. Snikkend antwoordde ze: “Ik huil, omdat je God – die goeie, lieve God – verantwoordelijk stelt voor de grootste afslachting in de geschiedenis van de mens. Dat heeft Hij niet verdiend. Hij heeft de wereld en ons geschapen, opdat we goed en gelukkig zouden zijn, maar wij hebben het zelf verpest. Ik huil, omdat je niet erop kan vertrouwen dat God uiteindelijk alles goed zal maken, terwijl Hij dat heeft beloofd en die belofte zal nakomen.”

In de stilte die Iris liet vallen, wilde Jim inbreken in haar betoog… “Maar….”

Iris viel hem evenwel meteen weer in de rede: “Denk je dat God niet heeft gehuild toen Hij zag wat de Joden – Zijn volk – werd aangedaan? Denk je dat Hij geen verdriet heeft om wat wij mensen hier beneden allemaal mispeuteren? Maar Hij wist en weet ook dat Zijn Rijk altijd zal zegevieren.”

Jim kon alleen maar bij zichzelf denken: ‘Je bent zo geobsedeerd door God en door je liefde voor God (waarmee je in de hemel hoopt te komen) dat je niet eens huilt om het lot van de menselijke slachtoffers. Je stelt God zo centraal dat alles om Hem draait en dat je alleen maar om Hem kan grienen. Waar is dan nog je menselijkheid? Je bent alleen nog maar een gelovig wezen en niets en niemand anders meer. Je bent een amateur-non, zoals er amateurhoeren zijn die alleen maar aan seks kunnen denken en nergens anders meer behoefte aan hebben dan aan een lul in hun kut, mond en/of reet’.

Echter, Iris dacht over Jim: ‘Je projecteert de zonden van de mens op God, terwijl Hij ons die zonden juist vergeeft en ons steeds weer opnieuw de kans geeft om het beter te doen. Je bent zo gefixeerd op de ellende in de wereld dat je vergeet hoe goed en groot God is en wat een heerlijkheid Hij voor ons heeft geschapen’.

GEEN EMPATHIE

Even later keken Jim en Iris samen naar een interview met een vrouw die negen jaar lang gevangen werd gehouden in een garage van een gestoorde gek, een sadistische narcist. Ze werd iedere dag van al die jaren seksueel misbruikt en ook mentaal en existentieel vernederd, niet alleen door die gek maar ook door drie van zijn vrienden.

Jim keek Iris aan en zei: “Zo zie je maar wat een gebrek aan empathie bij eens mens voor gevolgen kan hebben. Die dader heeft zich waarschijnlijk nooit verplaatst in zijn slachtoffer, in hoe het voor haar moet zijn geweest, in wat hij haar aandeed. Hij was alleen maar gebrand op zelfbevrediging, heel egocentrisch en egoïstisch. Als hij iemand was geweest met (nog) een gezonde dosis empathie, dan had hij dit nooit op zijn geweten kunnen en willen hebben. Hij leefde puur vanuit zichzelf, vanuit zijn eigen behoeftebevrediging, vanuit zijn eigen perspectief. Heel veel mensen zijn zo, meestal in minder extreme mate dan hij, maar toch. Gebrek aan empathie stelt ons in staat anderen systematisch pijn te doen en hun pijn te negeren of er totaal niet bij stil te staan en er geen acht op te slaan.”

Iris antwoordde: “Het is niet aan ons om te oordelen. God zal oordelen. Hij velt het enige, juiste oordeel. Het ligt in Zijn handen. Misschien komt die dader in de hel of in het vagevuur, afhankelijk van of hij berouw zal tonen. Het slachtoffer kan alleen genezen door te vertrouwen op Zijn goedheid en hulp.”

Jim dacht bij zichzelf: ‘Daar gaan we weer, godverdomme! Ze kan echt alleen maar praten over en denken aan God. Overal en iedereen betrekt ze haar geloof bij. Een fundamentalist is ze, weliswaar lief en ongevaarlijk en verre van agressief, maar toch een fundamentalist! God is een obsessie voor haar, een hang-up. Maar zelf denkt ze of hoopt ze dat ze in Zijn gevlei is gekomen door zich zo godvruchtig mogelijk te gedragen. Ze lijkt bang dat ze in de hel belandt als ze zichzelf en de anderen ook maar even niet herinnert aan de gulle goedheid van haar God’.

Iris dacht bij zichzelf: ‘Wat jammer voor Jim dat hij Hem buiten heeft gesloten en Zijn warme Licht niet kan, niet WIL voelen. Daardoor is hij zo rusteloos en gekweld. Ik zal vanavond voor hem bidden. Zonder God kun je het aardse lijden niet het hoofd bieden, dan wordt het te zwaar. Dat zie je aan Jim. Hij lijdt met iedereen mee en draagt de last van de hele wereld op zijn schouders. Hij mist de vreugde en vrede die het geloof mensen brengt. De mensheid is nou eenmaal geneigd tot het slechte, dat hebben Adam en Eva bewezen. We mogen God dankbaar zijn dat Hij ons vergeeft en een plek gunt in de zalige eeuwigheid’.

Sta je dichter bij of geheel achter Jim of bij en achter Iris? Of sta je ergens in het midden?

Ik vind zelf dat Jim puur feitelijk gelijk heeft en dat Iris meer innerlijke rust heeft – minder lijdt – door haar geloof, door haar abstracte waarheid. Bij haar geloof verzamelt ze zogenaamde feiten, terwijl Jim bij de feiten een bepaald gevoel krijgt. Misschien is hij soms jaloers op het vertrouwen van Iris in die goeie God, maar Jim kan niet leven met iets waar hij niet in kan geloven en hij kan dan vooral niet zichzelf zijn en niet meer zelf nadenken en onderzoeken.

Wat je ook doet, het heeft altijd sterke en zwakke kanten, positieve en negatieve mogelijkheden en gevolgen. Het geloof van Iris geeft haar kracht, maar zorgt ook voor beperkingen en ergernissen bij anderen. Zo ook met de empathie van Jim. Maar ja, je bent wie je bent. Een eik is geen roos en een kever geen vlinder. Je moet het ermee doen.

Wat en wie je ook bent, iedereen heeft min- en pluspunten. Alles is als de batterij met de min- en de pluskant die niet zonder elkaar kunnen en één geheel vormen. Alles is natuurkunde. Want alles is natuur, energie, constructieve en destructieve energie, zuivere en vuile energie.

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s