Guido Weijers in ogen-lijkschouwer genomen…

Gisteren op RTL4 – waar blijft de Gouden RTL4-ring? – de vijfde cabaretvoorstelling gezien van de Brabantse cabaretier Guido Weijers. Brabant brengt trouwens ontzettend veel cabaretiers voort: er zit blijkbaar humor in die worstenbroodjes. Alles in ogenschouw genomen een puike voorstelling met wat mij betreft meer keiharde waarheid (op basis van filosofie en psychologie) dan harde grappen. Het scheelde niet veel of ik had zijn show gemist, maar mijn vrouw en ik hadden ons scheel gekeken op een Duitse Krimi die we moeilijk konden volgen: te veel personages, te weinig spanning. Het was een crime om naar die Krimi te kijken! Hoe dan ook, G.W. gooide met deze vijfde voorstelling hoge ogen en hij zal er menig collega de ogen mee hebben uitgestoken!

Guido Weijers… Op het eerste oog lijkt hij oneerlijk, omdat hij je nooit recht in de ogen kijkt. Als de ogen de spiegels van de ziel zijn, dan is Guido het jaloerse type dat iedereen met schele ogen aankijkt. En vrouwen hebben nooit door wanneer hij een oogje op hen heeft, want hij lijkt altijd van ze weg te kijken en hun blikken kunnen elkaar daardoor nooit kruisen. Guido lijkt alleen maar blikken met zichzelf uit te wisselen. Zijn linkeroog kijkt zijn rechteroog aan. Zijn blikken lijken elkaar te kruisigen! Als hij een monoloog heeft, dan heeft hij een gesprek onder vier ogen!  Guido is nou eenmaal zo scheel als een otter. Ik hoop voor hem dat hij niet ook de zweetklieren heeft van een otter, want zo scheel zijn als de hondenwacht lijkt me genoeg om mee te moeten dealen.

Guido – waarom wordt de u nooit uitgesproken? Het is toch niet Gido? – is overigens erg populair bij zijn zeilvrienden (onder wie Pieter van Vollenoren) – want hij is handig om erbij te hebben om een oogje in het zeil te houden. Zodra de wind van de andere kant komt – bijvoorbeeld uit zijn eigen reet – dan geeft Guido ogenblikkelijk de juiste instructies!

Nu vind ik dat ik ogenblikkelijk moet ophouden met die flauwe woordgrappen, want je kan het niet maken om iemand op zijn uiterlijk te beoogdelen. Ik moet ook schrijven: Guido is zo op het eerste gezicht best een knappe vent. Ik vond hem wel wat papperig en pafferig ogen, alsof hij erg veel aan fitness heeft gedaan, maar als vegetariër ook zoveel vleesvervangers heeft gegeten dat hij erg vlezig oogde! Je bent soms wat je NIET eet, kennelijk!

Guido Weijers ziet er in elk geval wel uit en komt op me over als iemand aan wie we de gezondheid van het ecosysteem kunnen toevertrouwen, en dat kan niet van alle mensen gezegd worden. Moeder Natuur zorgt er op een natuurlijke manier en van nature voor dat het ecosysteem voldoende intact blijft, maar de mens maakt het ecosysteem kapot om van alles te kunnen maken. We zijn niet alleen met veel te veel mensen en er zou dan ook een geboorte-stop moeten komen, maar we zouden tevens drastisch moeten gaan consuminderen en consumanderen.

Wij mensen gebruiken het ecosysteem zogenaamd alleen in ons eigen voordeel en volgens onze behoefte, en hebben niet in de gaten dat we daarmee ook onze eigen natuurlijke habitat om zeep helpen. Alleen wij hebben zogenaamd last van te veel ganzen of wolven en alleen wij klikspanen slaan dan aan het uitroeien en alleen wij kappen hele bossen weg omdat iedereen een eigen privé-sauna in de tuin wil hebben.

Kortom: we zijn onverantwoord en tegennatuurlijk bezig. En als ik Guido dan diep in zijn ogen kijk – en daarvoor moet ik dan wel zelf scheel gaan kijken – dan zie ik toch een man die ons de ogen kan openen en die een scherp oog heeft voor wat goed en slecht is. Iemand met een goede inborst en prima intenties, dat scheelt toch een slok op een borrel…

http://www.rolanddanckaert.bloggertje.nl

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

