Thieme wil dierentuinen sluiten

Als het aan de Partij voor de Dieren ligt, dan moeten alle dierentuinen hun entreedeuren en kassa’s sluiten en worden er geen dieren meer gefokt om andere zoos van dieren te voorzien.

Als gevoelsmens zegt mijn hart meteen ja tegen dit plan van de PvdD. Ik vind het dieronterend dat de mens – die het niet kan laten om alle natuur naar zijn hand te zetten of dat althans te proberen – dieren misbruikt ter eigen joligheid. Dieren hebben recht op een natuurlijk leven. Ik ben dan ook tegen auto- en motorraces in natuurgebieden en tegen safari’s. Laat de dieren met rust. Als je wilde dieren wilt zien, kijk dan maar naar een natuurdocumentaire.

Maar we weten nu al dat het plan van de PvdD niet zal worden uitgevoerd en dat de dierentuinen niet alleen maar gebruikt zullen worden om bedreigde diersoorten onder te brengen die nergens anders veilig zijn (dat wil de PvdD).

Sinds kort hebben we een grasparkiet, Pico. Ik had behoefte aan wat leven in de tent op de doordeweekse dagen dat ik veel alleen thuis ben. Ik ben heel blij met het gezelschap van Pico, maar heb medelijden met mijn gevederde vriend: vogels horen absoluut niet in een kooi te zitten en niet te worden gefokt voor de commercie.

Ja, ik heb  verdriet om Pico vanwege zijn tegennatuurlijke lot. Toen wij hem kochten, werd hij door een hand van een medewerkster van het tuincentrum bij zijn vriendjes uit zijn vertrouwde kooi weggehaald, in een klein doosje met wat luchtgaatjes gestopt, door ons meegenomen en in een kleinere kooi gepropt. Maar ja, hij weet niet beter, is inmiddels gewend aan ons en aan zijn nieuwe leefomgeving en hij is in zijn kooitje veiliger dan in het wild. Dat dan weer wel. En als ik hem niet had gekocht, dan had iemand anders het wel gedaan. Ook dat nog eens een keer!

Met andere woorden: ben ikke hypocriet? Ik ben immers voor het plan van Marianne Thieme en ik vind het inzetten van dieren voor menselijk vermaak verachtelijk, maar ik heb zelf onlangs wel een gekooide vogel gekocht. Ik verzorg hem met heel veel liefde en schenk hem veel aandacht, dus een hondenleven heeft het dier nou ook weer niet echt.

En ik heb, moet ik toegeven, weleens plezier gehad in dierentuinen en ooit met veel plezier op een olifant gezeten… En ik wil geen vegetariër zijn. Ik vind vlees veel te lekker. Bovendien doden dieren elkaar ook om aan eten te komen, dat is dus vrij natuurlijk. Het doden van dieren voor consumptie vind ik dan ook geoorloofd, maar de wijze waarop dieren worden gefokt, gehouden en worden vervoerd, vind ik dan weer gruwelijk, misdadig.

Hoe dan ook had ik liever gehad dat de mogelijkheid/verleiding niet bestond om te genieten over de rug van de dieren, om een vogel te kopen en in een kooitje te doen. Vogels horen buiten te vliegen. En jagers horen achter slot en grendel, het zijn moordenaars.

Stel je voor dat een ander machtige diersoort zou vinden dat er te veel mensen zijn en willekeurig honderdduizenden van ons zou afslachten… Of dat wij aardse stervelingen het leuk zouden doen in mensentuinen of (opgezet) in musea. Hoe zouden wij dat vinden? Doe een ander niet aan wat je niet wilt dat jou wordt aangedaan, zo luidt toch het credo?

Wij mensen pochen over onze culturele beschaving, maar we gedragen ons meestal beestachtiger dan dieren, alhoewel ook dieren voor ‘de lol’ kunnen doden en andere foute dingen doen.

http://www.rolanddanckaert.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

