Verbeelding

Ik ben vaak en veel alleen, altijd geweest. Mede daardoor voer ik constant gesprekken met mijzelf waarbij de verbeelding een voorname rol speelt. Het worden beoordeeld (geprezen) door anderen is daarbij een belangrijk element. Vanmorgen stond ik het aanrecht te poetsen en verbeeldde ik me dat een jurylid  – ik weet niet precies waarvan – mijn poetswerk beoordeelde en ten overstaan van een publiek tot de conclusie kwam: “Voor een mannen-huishouden is het hier schoon. Goed werk!” En zo gaat dat de hele dag door.

Dat worden beoordeeld door een niet-bestaande, gefantaseerde jury zal ik ongetwijfeld hebben overgehouden aan de periode op de Middelbare School waarin ik erg mijn  best deed om hoge cijfers te halen en gewaardeerd te worden en aan de tijd waarin ik op gitaarles zat en ik de muziekleraar en examinatoren op de muziekschool in Roermond wilde laten zien en horen waartoe ik in staat was.

Mijn vader was erg prestatiegericht en ook mijn moeder hechtte veel waarde eraan dat haar zoon een beroep zou gaan uitoefenen met status en een hoog salaris. En ik wilde mijn ouders trots maken en pleasen.

Ik weet nog dat ik tegen mijn moeder zei dat ik dolgraag vrachtwagenchauffeur wilde worden. Ik heb nooit meer iemand zo teleurgesteld zien kijken en horen reageren… Advocaat, arts, psycholoog of beroemde schrijver was beter, volgens haar, terwijl ze zelf altijd vertelde dat ze zo graag mer de zigeuners had samen geleefd. Nu kan het haar trouwens niks schelen dat ik huisman ben, ze is toch wel trots op me. Maar als kind tilde ik heel (te) zwaar aan de reacties van de volwassenen. Eén enkel negatief woord trok ik me heel erg aan, en ik wilde mijn ongelukkige ouders erg graag gelukkig maken door te presteren. Ik tilde daar heel erg zwaar aan, nam dat heel erg serieus, zonder dat ik me daarvan nou echt zo bewust was, destijds.

Ik wilde mij in mijn puberteit heel erg bewijzen, nadat ik een CITO-toets in de zesde klas (nu groep acht) zo slecht had gemaakt dat ik werd aangeraden naar het LBO te gaan. Ik was ten einde raad. Ik voelde me verschrikkelijk tekort gedaan, dom, stom en vernederd  Ik heb van nature nou eenmaal een competitieve topsportmentaliteit, wil altijd de beste zijn in dingen die ik belangrijk vind of waar anderen veel waarde aan hechten (zoals de leraren die onder de indruk waren van hoge cijfers). Ik wilde erg graag een wit voetje halen bij iedereen.

Mijn twee oudere zussen waren slimmer, en ik wilde niet voor hen onder doen. Dus de uitslag van die CITO-toets vond ik echt een drama, een afgang. Met veel pijn en moeite hebben mijn vader een de directeur van de lagere school mij op een MAVO gekregen. Ik studeerde me helemaal kapot, haalde op de MAVO heel veel tienen, negens en achten en stootte probleemloos door naar de HAVO waar ik ook weer veel negens en achten scoorde. Als ik niet toen al opgebrand was geweest, had ik ook het VWO nog kunnen doen en afronden.

Als kind en puber verbeeldde ik me altijd dat ik de beste wielrenner aller tijden was als ik op de fiets zat, en de beste voetballer en tennisser was als ik aan het sporten was. Nog steeds kan ik niet gitaar spelen zonder een denkbeeldige jury die mij beoordeelt. Het zit heel diep. Maar ik heb er geen last van. Ik vind het juist een grappig en interessant fenomeen, dit soort fantasie.

Ik verbeeld me ook weleens dat ik de leermeester was van de Griekse filosoof Pythagoras. In mijn fantasie blink ik altijd uit en doe ik heel bijzondere dingen, ben ik een heel speciaal mens.

Maar ook buiten mijn verbeelding vind ik mijzelf een lofwaardig mens. Ik hou inmiddels van mezelf en kan met compassie kijken naar mijn tekortkomingen, valkuilen, fouten, vergissingen en minpunten. Ik deug en bedoel het goed en heb talenten. Dat is genoeg voor me.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

