Hooggevoelige mensen minder groepsdier

Hooggevoelige mensen, mensen die heel erg sensitief zijn, aarden vaker moeilijk in groepen dan niet zo gevoelige personen. Zeer gevoelige individuen zijn meestal beter in 1 op 1-contacten. Groepen zijn dikwijls te druk en te overweldigend voor zeer sensibele mensen.

Ik vraag me ook af of hooggevoelige mensen meer moeite hebben met het aanvoelen en respecteren van hun eigen grenzen. Ik heb de indruk dat erg gevoelige mensen inderdaad moeilijk kunnen doseren. Vaak nemen ze te veel hooi op de vork en negeren ze hun eigen grenzen. En dat, terwijl het leven voor hooggevoelige personen vaak al zwaarder is. Hooggevoelige mensen moeten leren het zichzelf minder moeilijk en minder zwaar te (laten) maken, anders liggen angsten en een burn-out op de loer.

Zelf ben ik iemand van uitersten: alles of niets. Ik ga regelmatig over mijn eigen grenzen heen en roep te laat ‘halt!’. Om de haverklap zit ik te lang achter de computer, werk ik te lang door in de tuin en blijf ik ergens te lang hangen waar het niet goed voelt.

Mijn valkuil is bovendien dat ik alles waaraan ik begin meteen wil en moet afmaken, omdat ik anders geen rust heb. Ik kan – thans behept met een burn-out – dus maar beter niet aan een lang epistel beginnen. Doseren, maat houden, is iets wat mij nog altijd heel erg moeilijk af gaat.

Het gaat er in het leven mede om, dat je niet (systematisch) te weinig hooi op je vork neemt, maar ook niet (systematisch) teveel. DOSEREN is het toverwoord. Ik leer het echter maar niet: systematisch gehoorzaam ik de signalen van lichaam en geest niet. Het lijkt sterker te zijn dan mijzelf.

http://www.rolanddanckaert.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

