Chris en Franz: de eerste mensen op school

De negentiende eeuw heeft heel veel ontwikkelingen opgeleverd die nog steeds model staan voor onze moderne samenleving. Zo koos in 1852 boven Parijs het eerste luchtschip het luchtruim, werd in 1821 in Amsterdam het eerste warenhuis (bazaar) geopend, opende in 1828 in Londen de eerste wetenschappelijke dierentuin haar poorten, werden in Athene de eerste moderne Olympische Spelen gehouden (1896),  vond in Londen de eerste wereldtentoonstelling plaats (1851),  had in 1844 een ziekenhuis voor Tropische Koortsen, gevestigd in Florida, de primeur van een airconditioning,  werden tal van zware, moeilijke medische behandelingen voor het eerst (succesvol) uitgevoerd zoals een hartoperatie, narcose, nierverwijdering- en galsteen-operatie, door de Amerikaanse marine de eerste onderzeeër in gebruik genomen, in Londen de eerste metro in gebruik genomen (1863), in Liverpool het eerste schip met een stalen romp gebouwd (1858), in Groot-Brittannië het eerste reisbureau geopend (Thomas Cook in 1841), ging in 1825 de eerste commerciële treindienst van start (ook weer in dat verdomd vooruitstrevende Engeland) en dan heb ik het nog niet gehad over de introductie van bijvoorbeeld de eerste weerkaart, gasfles, elektrische auto, asfaltweg, vaste telefoon, straatverlichting en olieraffinaderij. Niet voor niets wordt deze eeuw ook wel de eeuw van de techniek genoemd waarin de maatschappij heel erg de nadruk legde op de ontwikkeling van nuttige uitvindingen en tastbare zaken. Het grondbezit, de bureaucratisering, de landbouw en sociale, burgerlijke instanties kregen een heel nieuw gezicht en deden van zich spreken.

Het was ook in die eeuw dat in Boston (Amerika) de eerste Highschool werd geopend. Dat was in 1821. Ik stel me zo voor dat ene Chris op die school zat en les kreeg in wiskunde, wetenschappen en geschiedenis, de vakken die aan die Engelstalige school werden gedoceerd. Er ontstonden nieuwe beroepen, en Chris moet het gevoel hebben gehad dat hij heel bevoorrecht was dat hij intelligent genoeg was en zijn ouders voldoende geld hadden om op een heuse school – een onderwijsinstituut – les te kunnen volgen.

Zestien jaar later zou in het Duitse Bad Blankenburg de eerste kleuterschool worden geopend. Laten we zeggen dat ene Franz het geluk had dat hij als zoon van een rijke bankier getuige mocht en onderdeel mocht zijn van deze primeur. Niet heel veel later zou een tante van Franz een van de eerste wijkverpleegsters ter wereld zijn, in Kleve om precies te zijn. Franz vond het leuk dat op de school, gesticht naar de ideeën van de opvoedkundige Friedrich Fröbel, veel aan papiervouwen werd gedaan, omdat werd gedacht dat door het maken van kubussen en cilinders de ontwikkeling van het kind zeer zou worden gestimuleerd. Daar komt het woord fröbelen vandaan, oftewel knutselen/rommelen.

In 1837 nam met name in Amerika het eerste vrouwenonderwijs een vlucht. Een jaar later was er zelfs al hoger onderwijs voor vrouwen en weer daarna de eerste verpleegstersopleiding.

In de twintigste eeuw werd er lustig voortgeborduurd op alle uitvindingen en mogelijkheden en kansen voor kinderen, vrouwen en iedereen die maar wilde en kon leren. Maar in de negentiende eeuw werd dus de basis gelegd voor onze moderne beschaving. Althans, toen vond er een uitbraak plaats van heel veel nieuwe technologie en een nieuwe vorm van besturen en onderwijs. Natuurlijk is iedere eeuw mede het resultaat van de ontwikkelingen in de honderd jaar daarvoor. Alles is een logisch vervolg van het voorafgaande.

Trouwens, Chris is advocaat geworden en Franz ingenieur.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s