Handleiding voor de jeugd (2)

Je bent jong en hebt, als het goed is, nog een heel leven voor je. De volwassenen bepalen wat je dient te leren en hoe, en waarom. Ze stellen weinig (open) vragen aan je, want je weet zogenaamd nog niet veel, en zou geen recht van spreken hebben. De grote mensen weten wel wat goed voor je is. Dat is vaak ook zo, maar jij vraagt je misschien af wat volwassenen jou kunnen leren, als je ziet hoe de wereld van volwassenen bezig is: oorlogen, ongelijkheid, verkrachting van ecosystemen, natuur en milieu, uitbuiting van mensen (moderne slavernij) en ga zo maar door.

In het eerste deel van ‘Handleiding voor de jeugd’ behandelde ik de levenswijsheid. In dat deel heb ik getracht om een zo realistisch mogelijke weergave te geven van wat het leven en wat een mens nou eigenlijk precies zijn. Je leert op school en daarbuiten van alles over godsdiensten en spirituele en filosofische stromingen, maar krijgt zelden of nooit een nuchtere, realistische en dus juiste uiteenzetting van wat het bestaan nou eigenlijk is en wat een mens feitelijk is.

In dit deel wil ik meer inzoomen op de levenskunst. Om je in dit leven staande te kunnen houden – gezond of ziek, ‘intact’ of gehandicapt, arm of rijk, succesvol of roemloos – is het van belang dat je lichamelijk, geestelijk en emotioneel zo sterk mogelijk blijft.

Om dat te bereiken – en hier begint les 1, zul je zelf moeten zoeken naar ontspanning en plezier, en initiatieven moeten nemen in die richting. De ontspanning en de voldoening komen je niet (vanzelf) aanwaaien, je zult er iets voor moeten doen.

Alleen jij weet waar je in de regel of op een bepaald moment en/of in een bepaalde situatie blij van wordt, wat jij graag doet, waar jij plezier aan beleeft en waar jij door en bij kunt ontspannen. De ene keer voel je dat het nodig is om eens flink je hart te luchten en te zeggen wat je op je lever hebt, de andere keer voel je dat je zin hebt om naar een feest te gaan of te gaan zwemmen. Ik noem maar wat. Je kan het zelf invullen. Kleur zelf die kleurplaat van je leven in, met jouw kleuren en op jouw manier! Voel je nochtans niet te trots om eens de kleurpotloden of slijper van anderen te lenen of om een ander om hulp te vragen, indien nodig!

Stress is niet erg, maar spanning wordt pas een probleem als er te weinig ontspanning en plezier tegenover staat.

Alles draait om energie. Als mens bouw je iedere dag spanningen en dus negatieve energie op. Dat gebeurt automatisch: het leven is nou eenmaal problematisch. Maar het is zaak om het jezelf in alle omstandigheden – zelfs als je in het ziekenhuis ligt – zo aangenaam mogelijk te maken en positieve energie op te wekken bij jezelf en te peuren uit je omgeving. Het leven is van zichzelf al moeilijk genoeg. Die batterij moet opgeladen worden. Die toren van negatieve prikkels moet afgebroken worden door te ontspannen en plezier te maken.

Ik schrijf niet dat je moeilijkheden uit de weg moet gaan (frequent is het nodig om problemen aan te pakken en niet de makkelijkste weg te kiezen!), maar wel dat je op tijd ook eens dient te relaxen en lol moet maken.

En dat je iedere dag even je rust moet pakken, en soms gewoon voor een langere aaneengeschakelde periode als het nodig is, indien je er behoefte aan hebt. Probeer een paar keer per dag 10 minuten helemaal niets te doen. Gewoon even pauzeren. Blijf niet door jakkeren. Rust, reinheid en regelmaat is niet alleen voor ouders en hun baby’s een gouden regel, maar voor iedereen, ook voor carrière-tijgers, pubers, huismannen en huisvrouwen alsmede bejaarden.

Niets mis met werken en met druk bezig zijn, als je maar jezelf in acht neemt.

Veel draait om je eigen energiebeheer. Waar hou je je mee bezig, waar besteed je jouw energie aan? Waar maak je je (te) druk om? Kies naast al je taken, verplichtingen en het bestrijden van de onontkoombare moeilijkheden bewust voor mensen, activiteiten en dingen die jou positieve energie verschaffen.

Ikzelf  ben iemand die zijn energie lang niet altijd verstandig heeft beheerd. Ik heb in mijn leven heel erg veel energie gestoken in de wereldproblematiek, negatieve reacties van mensen en het onrecht in de wereld. Dat heeft me geen goed gedaan, kan ik je melden. Ik heb me altijd heel erg over het onrecht en stomme reacties van mensen opgewonden en heb er heel veel tijd en energie in gestoken. Ik bleef er maar op door hameren. Dat was erg onverstandig. Op die manier stroomde mijn emmer voortdurend over en was en is mijn basisspanning ontzettend hoog, met alle nare gevolgen van dien. In plaats van al mijn tijd en energie te besteden aan narigheid, had ik beter wat vaker leuke dingen kunnen gaan doen. Dat kan ook zijn een leuk liedje opzetten of een lekker warm bad nemen! Kijk, ik zal me altijd blijven irriteren aan onrecht en domme, stomme daden en woorden van mensen, dat zit nou eenmaal in me. Op zich is dat gezien mijn aard onvermijdelijk en niet erg. Maar ik overdreef en stelde er te weinig lol tegenover. Begrijp je?

Doe niet zoals ik, ook al waren en zijn mijn intenties meestal heel goed. Al die opwinding, druktemakerij en woede van mij hebben niets geholpen, hebben alleen maar mijzelf bijna te gronde gericht. Ik heb alleen maar steeds mijn beklag gedaan over het onrecht én mijn betreurenswaardige lot, maar wat ben ik daar zelf en wat is de wereld daarmee opgeschoten? Niets!

Echter, het is nog niet te laat. Ik ben nu op een punt aanbeland waarop ik ineens heel duidelijk zie hoe slecht ik mijn energie heb besteed, heb beheerd. Door dit bewustzijn, kan ik het voortaan beter gaan aanpakken, of dat althans proberen. Het is de poging, de intentie, die telt!

NEGEER, als het kan, negatieve verschijnselen, negatieve reacties en stomme mensen. Of pak ze aan en schakel dan meteen over op iets leukers. Laat het snel langs je afglijden en besteed je aandacht aan leukere zaken. Richt je op de leuke mensen, hou je bezig met dingen die goed voelen voor je.

Nogmaals, het is niet de bedoeling dat je denkt dat je in luilekkerland kan leven en dat je je met zo weinig mogelijk inspanningen, heel egocentrisch en egoïstisch, door je eigen universum moet slaan.

Ik herhaal dat je juist moet proberen je best te doen en goed te werken, de problemen te benoemen en aan te pakken, een nuttige en fijne bijdrage te leveren aan deze maatschappij, maar daar moeten VOLDOENDE EN REGELMATIGE ontspanning, rust, discipline, plezier en ontspanning tegenover staan. En dus een verstandig energiebeheer.

Ik kreeg vanmorgen nog een ongenuanceerde reactie van iemand op een blog van mij. Heel onprettig. De respondente had dat blog maar voor een kwart goed gelezen, en een stukje eruit gepikt en uitvergroot. Al mijn goede bedoelingen had ze over het hoofd gelezen. Haar kritiek was begrijpelijk, maar ze ging voorbij aan het totale plaatje. Ze schreef dingen die ik zelf ook al had beschreven!

Tot voor kort zou ik me over zo’n onrechtvaardige reactie de hele dag hebben opgewonden (ergernis) en ik zou (meteen) een reactie hebben gegeven. De hele dag zou ik erdoor van slag zijn geweest en ik zou me er een heel etmaal aan hebben lopen ergeren en storen.

Nu heb ik het bericht voor kennisgeving aangenomen, naar de prullenbak verplaatst en straks ga ik iets leuks doen, zoals de kinderboerderij-dieren brood voeren (dat vind ik leuk). Zo verleg ik de aandacht voor mijzelf naar iets leuks, voorkom ik dat ik vol loop met negatieve energie en zorg ik ervoor dat ik positief geladen blijf. En dat komt mijn humeur ten goede, alsmede mijn gezondheid, mijn energiehuishouding. En vooral ook mijn omgeving. Het is voor mijn periferie vaak heel erg lastig om mijn ergernissen en (zelf)beklag te moeten verduren.

Kijk, zo doe je dat!

Ik ben vijftig moeten worden om dat een heel klein beetje in te zien en onder de knie te krijgen. Maar ik was dan ook geknakt, gebroken, afgebroken. Het werd me in mijn leven allerminst makkelijk(er) gemaakt. Ik heb het met de hulp van eerst mijn moeder en nu mijn vrouw helemaal zelf moeten rooien, met enorm veel tegenwerking van de onbegripvolle, weinig briljante maar wel erg bekommernisloze maatschappij.

Reeds als kind werd ik emotioneel en mentaal verschrikkelijk overbelast, en dat tekent je ontwikkeling als mens, je HOUDING.

Vaak moet je dingen recht zien te breien die krom waren getrokken en gegroeid. Maar het loont zich wel – ook na een halve eeuw en zelfs op het sterfbed! –  om dat te blijven proberen, met doorzettingsvermogen, wilskracht, creativiteit, een onderzoekende geest en levenslust. Het is nooit te laat om het beter (proberen) te doen! Zo lang als je leeft, kun je groeien en plooien glad strijken, tot op het allerlaatst!

Het ga je goed, jong mens! ♥

http://www.rolanddanckaert.nl

http://www.Oorlogsverhaalinmelick.rolanddanckaert.nl

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

http://www.rolanddanckaert.bloggertje.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

