Vonden de oermensen stank lekker ruiken?

Gisteren in de achtertuin weer eens de vuurkorf benut. Ik had wat hout gesprokkeld in het bos en deze verzameling aangestoken met een fikkend sinaasappelkistje. Legale pyromanie. Ik hou van het geluid, de geur en het uiterlijk van brandend hout. Maar daarna stonken mijn kleren en ikzelf enorm naar rook. Ik was een wandelend houtkooltje (huh, moet daar geen s meer tussen? Volgens mijn spellingcontrole niet)!

Ik vroeg mij af wanneer de mens zich is gaan parfumeren. Wanneer is de mens lekkere geuren gaan gebruiken, met als doel om lekkerder te ruiken en vieze geuren te verdrijven? De mensen in de prehistorie moeten toch ook vies zijn geweest van de penetrante geur van poep, pis, zweet en muffe ‘kleding’? Iets lekker of vies vinden ruiken, is een heel instinctief iets. Ik kan me niet voorstellen dat de oermensen zich insmeerden met poep of niet over hun nek gingen van een vieze mondgeur. Men moet dus al heel vroeg – lang geleden – op zoek zijn gegaan naar aangename geuren. Het lijdt geen twijfel dat mensen, als ze konden, zich afspoelden met water uit een meer, rivier of de zee. Dat was ook al een manier om schoner te worden en minder te stinken.

In het begin zullen de mensen waarschijnlijk gebruik hebben gemaakt van puur natuurlijke geuren zoals lavendel, fruit, hars, boombladeren en ga zo maar door. Via internet heb ik geleerd dat de rijke, machtige mensen in Egypte zich als eersten begonnen te parfumeren, meer dan vijfduizend jaar terug. In oude graven zijn aan de Nijl parfums gevonden die waren gemaakt van geïmporteerd hars van naaldbomen en plantaardige vetten (olie gewonnen uit zaden en vruchten, zoals uit kokosnoten en olijven). De aangename odeur kwam vrij door het verbranden van bepaalde ingrediënten (zoals hars) of door het bereiden van balsems en zalven waarbij de ingrediënten – vaak voor heel lange tijd (soms een jaar of langer) – in vet of olie werden gedompeld. In latere tijden werden de poedertjes vermengd met wijn, hars en honing. Een ingewikkeld proces. Mirre, amandel, jeneverbessen en pistache zijn voorbeelden van ingrediënten die indertijd veel voorhanden en geliefd waren. Vaak werden er geurstoffen en medicinale plantenextracten aan toegevoegd.

De oude Egyptenaren gebruikten de parfums niet alleen om lekker(der) te ruiken, maar ook bij het mummificeren, bij rituelen om de goden gunstiger te stemmen (goden werden gezien als opperwezens die heerlijk roken en die hielden van welriekende mensen), alsmede om het kwaad af te wenden en/of zieke mensen beter te maken. Geur speelde in die dagen dus reeds een heel belangrijke rol in het leven van onze voorouders. Ongeveer 1300 voor Jezus Christus werden door de oude Grieken en Egyptenaren zelfs de strijdwagens en soldaten met de heerlijk ruikende, vloeibare mengsels besprenkeld, bijvoorbeeld om de grote leiders en de goden gunstig te stemmen, en zo meer kans te maken op de overwinning.

Ik heb weleens geschreven dat ik heel zwaar fabriekswerk ooit alleen maar heb volgehouden dankzij het lekkere geurtje (Jazz) dat ik iedere morgen opspoot en dat me letterlijk op de been hield en kracht gaf. Een vrouw die lekker ruikt, is (nog) aantrekkelijker dan een vrouw die geen geurtje op heeft. En we weten allemaal hoe erg we in vervoering kunnen raken bij het ruiken van de geur van versgebakken brood of appeltaart. Lekkere geuren geven ons levenskracht en levenslust, stemmen ons zoeter en milder, maken ons blijer en positiever.

Het vreemde feit doet zich voor dat ik de geur van brandend hout heerlijk vind, zolang die geur maar niet in de kleren, haren en huid gaat zitten, want dan is die lekkere geur ineens stank. Het is ook niet zo dat alle lichaamsgeuren per se vies zijn. Het kan voorkomen dat je een bepaalde lichaamsgeur van je partner en van jezelf juist lekker vindt. En de geur van de poep van jezelf kun je meestal beter verdragen dan die van een ander. Ook zoiets! Over geurtjes kun je eigenlijk urenlang in geuren en kleuren vertellen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

