Wie ben je in de kern?

Ten diepste ben ook jij een natuurwezen, een natuurverschijnsel, een product van de natuur. Alles is natuur en de natuur is (levens)energie. Waarom? Daarom. Omdat het zo is. Natuurlijk is dat zo! Van nature! Hoe vaak moet ik dat nog uitleggen voordat iedereen dit simpele feit erkent en aanvoelt?

Er zijn lieve, mooie natuurwezens en nogal of zeer lelijke en onvriendelijke natuurwezens. De natuur is niet alleen maar lief, mooi en aardig, denk alleen maar aan de vulkaanuitbarstingen die onschuldige bomen en dieren ver(r)assen. Was het maar wel zo dat de natuur alleen maar onschuldig was, dan zag de wereld er veel hemelser uit!

Gelovige mensen halen daarbij God en Duivel en Hemel en Hel aan, maar voor mij zijn dat gewoon metaforen voor constructieve en destructieve krachten en machten oftewel natuurlijke mogelijkheden, eigenschappen en gedragingen, meegekomen met de oerknal.

Alles en Iedereen is hetzelfde en toch anders. Uniform en toch uniek. In de natuur sluiten tegenstellingen elkaar niet uit of buiten. Ze gaan eerder de strijd aan met elkaar. Het leven is primair een strijd. Een strijd waarin je ook gelukkige, fijne, heerlijke en leuke momenten en periodes kunt beleven, mede afhankelijk van de samenloop van omstandigheden, toeval alsook geluk en pech.

Je bent behalve een natuurverschijnsel een mens, een – vanzelfsprekend sterfelijk – natuurwezen met flink wat hersens en een lichaam. Je bent iemand met talenten, gebreken, ervaringen, visies en belevingen, iemand met mogelijkheden en beperkingen, eigenschappen en gedragingen. Maar zoals alles en iedereen ben ook jij niet statisch en niet absoluut.

Wie ben ik dan, in de kern? Een best wel vrouwelijke en jongensachtige maar ook inconsequente, wispelturige man met enkele grote passies: sport en spel, schrijven, kunst in de breedste zin van het woord, reizen, de natuur, erotiek, media (met name radio en tv), gerechtigheid, eerlijkheid en menselijkheid. Alle positieve inspiratie is brandstof voor me. Schoonheid, liefde en humor doen het hem voor mij.

Ik pik de passie voor het reizen er even uit. Dat heb ik eigenlijk van mijn Limburgse oma die niets liever deed dan meevaren op de olieboot van haar man, mijn Limburgse opa. Dat deed ze veel liever dan het huishouden dat ze overigens ook vol overgave deed (voor haar man en hun acht kinderen en inwonende, super lieve schoonmoeder – tevens haar vriendin – en alcoholistische schoonbroer). Terwijl opa – familieman pur sang – graag thuis was, maakte oma met haar zussen (bus)reizen naar bijvoorbeeld Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland. Met mijn moeder en een van mijn zussen is ze zelfs een keer naar Spanje gevlogen om mijn destijds daar wonende oudste zus te bezoeken. Ook zij vond de gespierde, knappe binken van de nationale Portugese rugby-selectie in het vliegtuig erg lekker, haha!

Zelfs toen oma in het bejaardentehuis zat en niet zoveel meer kon, ging ze in haar eentje iedere dag met haar rollator naar buiten om bij de bushalte naar mensen te kijken. Ze nam de bus niet, maar ze moest en zou buiten zijn. Dat heb ik ook altijd gehad. Het buitenleven en uitstapjes maken, hebben me altijd getrokken.

Mijn oma was altijd blij als het de beurt was aan mijn moeder om bij haar te poetsen. Mijn moeder zorgde er niet alleen voor dat oma – die er immer piekfijn maar niet deftig uitzag – er verzorgd bleef uitzien door bijvoorbeeld haar neusharen en kin-haren uit te trekken, maar nam haar ook mee uit lunchen. Dan zei oma tegen haar dochter, mijn moeder: “Ach, raffel dat poetsen maar af, dan kunnen we op stap gaan.” Mijn moeder knipte trouwens ook de vinger- en teennagels van haar vader toen hij dat zelf niet meer kon. Mijn moeder is een exceptioneel fijn kind geweest voor haar ouders.

De passie voor erotiek heeft bijna iedereen en vooral bijna iedere man (in extreme mate). Van lust lusten we wel pap! Mijn Limburgse opa kneep af en toe in de borsten van mijn oma waar iedereen bij was, waarbij hij ondeugend glunderde en zei dat ze zo lekker zacht waren. Zij duwde hem dan geamuseerd en gecomplimenteerd quasi van zich af. Mijn lieve Zeeuwse opa en oma lagen elkaar dikwijls te knuffelen als zij – boeren staan vroeg op en gaan vroeg naar bed – reeds op hun zoldertje in hun bed lagen en wij via hun ‘afdeling’ naar ons slaapgedeelte – met po naast het bed – gingen. Erotiek is heerlijk, zolang niemand (jezelf of die ander) wordt beschadigd.

Een uitermate gevoelige, artistieke, creatieve, eigenzinnige en wat vrouwelijke en jongensachtige man ben ik dus, impulsief, ongeduldig, goudeerlijk, openhartig, kwetsbaar, bang aangelegd en toch heel moedig, vrij taboeloos plus… wijs geworden door het leven en dankzij mijn intellectuele vermogens, leergierigheid en gevoeligheid voor wijsheid en waarheid. Een onderzoekende geest ben ik die niets (meer) voor zoete koek slikt. Iemand die zich bewust is van zijn kwaliteiten en valkuilen, van zijn grootmoedigheid en stoutmoedigheid, van zijn kracht en zijn zwaktes, van zijn deugden en zonden.

Ik ben ook een heel erg linkse rakker. Een vrijdenker. Met een groot rechtvaardigheid- en verantwoordelijkheidsgevoel. Sociaal niet al te handig en zelfverzekerd. Verlegen, onzeker zelfs in de omgang met en in de buurt van mensen (die ik niet dagelijks spreek). Via het geschreven woord veel zekerder, feller, meer aanwezig en sterker, krachtiger, overtuigender.

En wat en wie ben ik nog meer? Een man met een belabberde, beroerde jeugd die daardoor een slechte ontwikkeling heeft doorgemaakt op het gezondheidsvlak. Behept met allerlei psychosomatische en psychische stoornissen. Maar een doorzetter. Een ambitieuze en perfectionistische idealist. Een romanticus en nostalgicus ook. Een levenslijder, levensgenieter en levenskenner.

Mensen die in een ziel geloven – ik geloof daar niet in – beweren dat je niet je lichaam bent en niet je problemen. Deze mensen ondervinden dat deze gedachte hen kracht geeft, omdat zo het accent komt te liggen op de ontwikkeling die je doormaakt als onsterfelijke ziel. Dat respecteer ik, en ik geloof dat het deze mensen helpt.

Mij geeft het nochtans kracht om te denken, voelen en vinden wat ik ervaar, namelijk dat we alles zijn waarmee we te maken hebben, dus ook ons lichaam en onze sores. Alhoewel, ik kan wel zien dat het vooral gaat om de ontwikkeling die je doormaakt als mens, los van je problemen en je gezondheid of ziekte(n).

Maar ik denk altijd breder en dieper dan alleen aan mijzelf en eigen situatie en ik heb dus ook oog en oor voor de mensen die in zulke beroerde omstandigheden leven dat van enige persoonlijke ontwikkeling helemaal geen sprake kan zijn, omdat hun leven puur een kwestie is van overleven en lijden. Je zult maar dakloze lepralijder met aids en schizofrenie zijn in de riolen van India… Of een gemartelde en gehersenspoelde kindsoldaat in Oeganda.

En wat te denken van mensen met een zeer ernstige psychiatrische stoornis?

Edoch, zelfs die mensen blijven in de kern een natuurverschijnsel, een natuurwezen, een MENS. Alles en iedereen is evenveel waard, ongeacht diersoort, status, succes.

Ik ben iemand die graag heilige huisjes omver trapt en taboes doorbreekt, shockeert, de burgerlijkheid te lijf gaat, de hypocrisie verwerpt. Ik ben zo iemand die naar medeweggebruikers heel gekke bekken trekt achter het autostuur om een reactie uit te lokken. En vanmorgen nog lag ik helemaal languit op de vloer van de supermarkt om de laagste prijzen van de bijbehorende producten te kunnen lezen, omdat de prijzenbordjes slechts een paar centimeter boven de tegelvloer hangen, aan de rekken onder de producten. Ik geniet dan inwendig als ik voel dat een kakmadam in een streepjes-pantalon schande denkt over mijn actie en prompt weg beent, alsof  ik haar ongewenst in haar kont heb betreden met mijn banksletstaaf.

http://www.Achterdetraliesvandeangst.jouwweb.nl

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

http://www.rolanddanckaert.bloggertje.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

