Het lachen vergaat me met Jandino

Gisteravond was de cabaretier Jandino Asporaat op televisie. Ik vind het een goeie grap dat hij zichzelf grappenmaker noemt/mag noemen en dat het publiek in zijn zaal dubbel ligt van het lachen. Een komiek (en zijn fans) zonder gevoel voor humor, dat is pas hilarisch! Jandino is bijna net zo niet-grappig als die andere donkere joker, die Jörgen Raymann. Als die op tv is, dan valt bij ons thuis altijd spontaan de stroom uit. De zekeringen kunnen zoveel meligheid niet aan. Maar zijn overwegend donker getinte zalen liggen meestal in een deuk van het gieren en brullen. Ik snap die mensen niet. Maar die mensen snappen misschien niet waarom ik helemaal idolaat ben van Theo Maassen, Sjaak Bral en André Manuel die overigens overwegend witte zalen trekken. Hebben witte en gekleurde mensen dan toch een ander soort gevoel voor humor? Bepaalt je pigment wat en wie je grappig vindt? Ik kijk reikhalzend uit naar een studie hiernaar.

Jandino – volgens mij zit de kast in hem, in plaats van dat hij in de kast zit – praat ook zo irritant opgefokt, alsof hij tien pillen in één keer heeft ingenomen teneinde ADHD te bevorderen. Als hij net zo opgewonden is in bed als dat hij praat, dan snap ik waarom zijn vrouw een burn-out zou hebben gekregen van het vele neuken. Jezus mina! Als ze Jezus hadden gevraagd wat hij zou kiezen: een avondje Jandino of de kruisiging, dan zou hij voor het laatste hebben gekozen, ik weet het zeker.

Jandino praat altijd alsof hij heel erg wanhopig is, maar dat komt misschien vanwege die vermeende kast in hem. To be gay or not to be gay, that’s the question. Ik zou hem daarom liever omdopen tot Jandino Desperaat!

Wat is dat trouwens voor een stomme naam, Jandino. Een slechte mix van een oer-Hollandse en een Middellandse Zee-naam (Italiaans). Jan en Dino. Alsof je slamix doet door de stamppot. Ik heet toch ook niet Rolandhenry? Ik ken ook geen sterveling die Jeanjuan heet, of Janjacques. Wat is dat voor een achterlijke naam, Jandino.  Is dat een typisch slecht gebruik van en op Curaçao?

Over Curaçao geschreven… Die Jandino praat alsof er meer dan honderdtachtig bolletjes coke in zijn buik zijn geëxplodeerd. Misschien te voor de hand liggend om Curaçaoënaars met drugs te associëren, maar sommige clichés zijn er om te worden bevestigd: ze hebben nou eenmaal een neusje voor snuifspul. Het klopt toch ook dat iedere in de zuidelijke provincie geboren en getogen en woonachtige Limburger van vlaai houdt en met een zachte g spreekt?!

Ik dwong mezelf gisteravond te blijven kijken naar Jandino. Het lukte me zowaar om mijn beide handen niet tegen mijn oren te persen, al moest ik daarvoor wel eerst mijn handen met de poep van de kat insmeren. Ik dacht: ‘Ik moet Jandino een kans geven. Misschien komt de kast toch nog uit hem of misschien maakt hij per ongeluk toch nog een heel geslaagde grap waardoor mijn lachspieren uit de slaapstand komen’. Maar nee, het was een ware kwelling. Ik kan nog meer lachen bij beelden van een terroristische aanslag, echt waar.

Ik snap de populariteit en het succes van die man niet. Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat Jandino zo’n graag geziene gast is op tv en in de theaters. Begrijp me niet verkeerd: ik denk dat deze spraak-Niagara-Falls een heel aardige, lieve, leuke man is met heel goede bedoelingen. En hij is niet bang om voor een zaal te staan. Maar hij kan bijna net zo slecht grappen maken als ik! En dan ben je echt slecht, hoor!

Nu al voel ik me een beetje schuldig, omdat ik zulke harde woorden besteed aan Jandino. Maar dan moet hij godverdomme ook niet optreden en mijn tv-avond verpesten! Ga ergens achter de coulissen zogenaamd leuk staan doen, maar niet voor een tv-camera. Of neem een voorbeeld aan mij: schrijf zogenaamd komische blogs die geen hond leest en waardeert, ergens in een blogbunker, in de schaduw van de luwte van het internet!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

