Gratis wafeltje stelen

Bij de warme bakker had ik op deze koude, sneeuwerige ochtend een gesneden wit besteld. Tarwebrood is gezonder en roggebrood laat me zowaar vaste drollen in plaats van ‘modderpoelen’ poepen, maar als het om broden gaat, dan ben ik voor de apartheid. Doe mij maar wit. Lekker met boter en hagelslag. Bruin is om gezond te doen, wit om te genieten.

Terwijl de bakkersvrouw mijn bestelling aan het snijden was – met haar rug naar me toe – viel mijn grijsgroene oog op een stapel onverpakte wafeltjes, omringd door een aantal wafeltjes in plastic met daarop een prijskaartje.

De onverpakte, losse wafeltjes waren bedoeld om (gratis) te proeven. Impulsief en lekkerbek als ik ben, wilde ik meteen graaien. Echter, ik hield me in. Mijn geweten en schaamte zijn meestal veel sterker dan mijn lusten. Ik was bang dat de bakkersvrouw zou zien dat ik, achter haar rug om, een wafeltje zou nemen, terwijl ik geenszins van plan was om een verpakte serie te kopen.

Ik dacht: ‘Als de bakkersjuf ziet dat ik een wafeltje pak, dan verwacht ze van me dat ik een pakje koop. Miss Sweetie gaat dan vragen of het me smaakt en ik kan dan wel ‘nee’ gaan lopen zeggen, maar mijn hamsterwangen verraden meteen dat ik ze verrukkelijk vind en dan verwacht ze dat ik overga tot aankoop’.

Dus ik stond daar maar wat te talmen: ‘Doe ik het of doe ik het niet?’ Peter Jan Rens hield mijn hand vast en een microfoon onder mijn neus.

De verkoopster met het poedel-kapsel en het wc-bril-achtige montuur was bijna klaar met het snijden van mijn ‘heel wit’ en pakte reeds de zak om het meelproduct in te doen. Nog voordat ik het zelf wist, flitste mijn hand dan toch naar een wafel op de gratis stapel en deed ik ‘de diefstal’ onder mijn beurs die ik al in mijn hand had om af te kunnen rekenen. Een goochelaar zou jaloers zijn geweest op mijn handelingssnelheid en maskerade.

Onderwijl de winkelbediende weer mijn kant opliep om de kassa in werking te zetten, bedacht ik me dat het niet handig was, die wafel onder mijn portemonnee. Pijlsnel duwde ik mijn hand met beurs boven wafel in mijn jaszak, liet het snoepgoed in de zachte, donkere ruimte van mijn bovenste kledingstuk vallen en haalde mijn hand met alleen nog de beurs erin er weer uit. Probleem opgelost.

Ik wist niet hoe snel ik na het betalen naar mijn Japanner moest stiefelen om rap de in mijn jaszak brandende wafel te kunnen verorberen. Heerlijk! Had ik nou maar die hele stapel met proefmonsters geconfisqueerd!

Even voelde ik me opnieuw de puber die bij de V&D en de Hema chocolade en smurfen-poppetjes stal, totdat mijn vriendje Peter en ik door een jong winkelmeisje werden betrapt en we bij de lange, krullerige bedrijfsleider van de rookworsten-keten op kantoor moesten verschijnen. De strenge Hema-baas – ik zie hem 38 jaar na dato nog voor me, terwijl ik ben vergeten hoe mijn vrouw er ook alweer uitziet – wilde de politie erbij roepen, maar kreeg medelijden en compassie met ons toen mijn vriendje – een veel stoerdere gast dan ik – keihard begon te huilen.

De Hema-man liet het bij een waarschuwing.

Op een knuffelbeest na in Disneyland Parijs (tijdens een bedrijfsuitstapje), waar ik weer werd betrapt, heb ik nooit meer iets gestolen. Sterker nog, ik heb tegenwoordig dus al gewetensbezwaren en nefaste zenuwen als ik een gratis wafeltje mee graai (zonder een pak wafels te kopen).

Mijn toenmalige vriendje Peter heeft op latere leeftijd naar verluidt diverse inbraken gepleegd. Hij durfde altijd al veel meer dan ik. Het is niet dat ik niet wil stelen en niet op een illegale manier rijkdom en spullen wil verwerven, maar ik heb er gewoonweg het lef niet voor. Mijn angst (voor bijvoorbeeld een arrestatie en gevangenisstraf) neemt me tegen mezelf in bescherming…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

