Alles van freelance journalist/blogger Roland Danckaert op een rijtje

Met schijt aan valse bescheidenheid durf ik te stellen dat ik, Roland Danckaert (1967) uit Roermond, een unieke plaats inneem in bloggers- en zelfs schrijversland, dankzij mijn afwisselende repertoire aan onderwerpen en schrijfstijlen, uitgesproken en weloverwogen meningen en stellingen en haast perverse openhartigheid.

Als freelance journalist heb ik, Roland Danckaert, gewerkt bij Voetbal International Junior (interviews met jonge talenten in het profvoetbal), Dagblad De Limburger (als sportverslaggever), Lifestyle Magazine (als reisverhalenschrijver en interviewer van bekende Nederlanders) alsmede bij de bladen waar ik tevens verslag deed van het wel en wee van de koninklijke familie. Een geboren nieuwsjager ben ik niet en het jagen op primeurs ging mij dan ook slecht af. Daarentegen ontpopte ik me tot een bekwame en consciëntieuze interviewer en verhalenschrijver.

Journalistieke opdrachten heb ik immer leuk gevonden om aan te nemen en te volbrengen, maar nog leuker vind ik het ‘scriberen’ van mijn eigen stukjes, zoals blogs over allerhande onderwerpen (en op diverse manieren) en ingezonden brieven en gedichten (die veelvuldig zijn gepubliceerd in kranten en tv-gidsen).

Behalve dit WordPress-blog heb ik nog twee blogs. Klik op onderstaande adressen voor alle informatie daarover: 

http://www.bloggers.nl/rolanddanckaert

http://www.rolanddanckaert.bloggertje.nl

Mijn levensvisie heb ik, Roland Danckaert, verwoord op onderstaande website:

http://www.rolanddanckaert.nl

In eigen beheer heb ik twee boeken uitgegeven, te weten ‘Ratjetoe’ en ‘Miks’. Klik voor informatie en bestellingen op de onderstaande link:

http://www.gigaboek.nl/content/ratjetoe/boekinfo.htm

Klik op de link hieronder om het waargebeurde verhaal te lezen dat ik heb geschreven over het oorlogsdrama dat zich in mijn regio heeft afgespeeld en waarover Dagblad De Limburger heeft bericht:

http://www.Oorlogsverhaalinmelick.rolanddanckaert.nl

De tragedie omtrent mijn levensverhaal heb ik verwerkt in onderstaand verhaal. Deze autobiografie stond op het punt om te worden uitgegeven, maar helaas ging dat door marketing-technische redenen niet door. Voor mij is het evenwel het belangrijkste dat ik het heb geschreven. Ik schrijf in eerste instantie omdat ik moet, wil en kan schrijven. Het is naast het huisvaderschap mijn belangrijkste dagbesteding en een eerste levensbehoefte. Als schrijver/blogger doe ik geen concessies, ook niet van commerciële aard. Ik schrijf wat ik wil uiten en zoals ik het wil overbrengen en niet om lezers te trekken of mensen te behagen.

http://www.Achterdetraliesvandeangst.jouwweb.nl

OVER DIT WORDPRESS-BLOG

Dit blog wordt dagelijks door ongeveer honderd lezers bekeken, met rond de 120 pageviews, gemiddeld. Ik heb een klein aantal volgers en een paar regelrechte bewonderaars/fans.

Een vaste schare lezers heb ik nooit verworven en ik weet precies hoe dit komt. Lezers hebben doorgaans moeite met mijn enorme afwisseling aan stijlen en onderwerpen. Wanneer ze iets hebben gelezen dat hen aanspreekt – een onderwerp of bepaald taalgebruik, dan verwachten ze dat steeds opnieuw. Maar dan komen ze bij mij van een koude kermis thuis, want je weet bij mij nooit wat je kan verwachten. Variatie is voor mij zuurstof. Bovendien BEN ik zelf De Variatie. Je kan mij nooit vastpinnen op één onderwerp, thema of schrijfstijl.

Daar komt bij dat ik zeer uitgesproken opvattingen etaleer en dat valt op den duur vaak verkeerd bij mensen die het oneens zijn met mij. Hetzelfde geldt voor mijn exceptionele openhartigheid. Ik schuw als blogger emotioneel en psychologisch exhibitionisme niet. Dat kan lang niet iedereen waarderen.

Nogmaals, het gaat mij in eerste instantie om autonomie, meer dan om lezers te trekken en te behagen en om succes. Als blogger ben ik geheel mijzelf en weiger ik me aan te passen. Een mens moet zich al zoveel en vaak aanpassen en conformeren aan anderen. Dat heb ik als journalist ook altijd moeten doen. Is helemaal niet erg, maar daarnaast heb ik die eigen vrijheid en het uiten van wat IK belangrijk of leuk vind beslist nodig.

Ik dank alle lezers voor hun interesse, aandacht en tijd.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

