Verliefd op Eva Hesse (die dood is)

Drie jaar nog maar was ik toen de Joodse kunstenaar Eva Hesse – geboren in Hamburg en woonachtig in New York – in de lente van 1970, op 34-jarige leeftijd, overleed aan de gevolgen van een (teruggekeerde) hersentumor. Tot gisteren had ik nooit van haar of haar werk gehoord. Via een tv-documentaire over haar werk en persoon maakte ik kennis met haar en werd ik op slag verliefd op haar. Verliefd worden op een al bijna 47 jaar dode vrouw die ik nooit heb gekend en die nu 81 jaar zou zijn… het kan dus.  De geest heeft bijkans onbegrensde mogelijkheden. Zoals Eva eruit zag… helemaal mijn type.

Het komt wellicht overdreven en gek op u/jou over, maar ik ben werkelijk heel erg gecharmeerd geraakt van deze beeldhouwer (ik gebruik expres niet de vrouwelijke aanduiding, omdat ze daar een hekel aan had, aan onderscheid in sekse dus).

Overigens, haar acht jaar oudere ex-man Tom Doyle – eveneens een beroemd kunstenaar – overleed in het najaar van vorig jaar (2016). Ondanks een leven vol alcoholmisbruik en seksuele escapades werd hij bijna 90 jaar. Ik ben jaloers op Tom Doyle. Hij heeft Eva gehad, hij was haar man. Nu heb ik zelf qua huwelijk en levenspartner helemaal niets te klagen en ik zou mijn vrouw absoluut niet inruilen voor een jonge Eva Hesse (behalve voor een avondje en nacht misschien), maar mijn rijke en haast grenzeloze gevoelsleven laat veel ruimte voor verbeelding en verlangen.

Haar gezicht (ik heb het nu weer over Eva Hesse), haar figuur, haar manier van bewegen en haar manier van kleden… allemaal top. Allemaal ontzettend charmant en opwindend. Maar er is meer waardoor ik idolaat ben geworden van de persoon Eva Hesse. Haar post-minimalistische werk met (dikwijls gevonden en afgedankte) materialen als rubber, touw, lakens, kunststof en glasvezel vind ik nochtans niet mooi, al vind ik de concepten – de ideeën erachter – heel erg intrigerend, want persoonlijk, filosofisch en emotioneel. Dat is dus ook dat ‘meer’ waardoor ze me postuum raakt. Ik hou van niet-doorsnee mensen, van creatieve, filosofische mensen, maar die wel zichzelf zijn, puur.

Met kunstenaars kan ik me sowieso vaak identificeren, en al zeker met kunstenaars die (ook) een moeilijk en tragisch leven en diep gevoelsleven hadden of hebben. Eva Hesse was net als ik een gecompliceerde, door haar gave bezeten persoonlijkheid, en daarbij groeide ze op en was ze mens in buitenissig moeilijke omstandigheden (als Joodse in de Tweede Wereldoorlog). Haar grootouders werden door die vuile nazi’s (de IS-ers van die tijd, zeg maar) vermoord. Haar moeder pleegde na de oorlog zelfmoord, nadat ze had vernomen dat haar ouders door de Moffen waren geliquideerd. Dat verleden zou altijd Eva’s toekomst blijven. En heden. Alleen als ze werkte – en dat deed ze enorm veel en lang: in korte tijd (negen jaar) heeft ze meer (erkende topstukken) geproduceerd dan menig kunstenaar tijdens een lang en arbeidzaam leven – was Eva min of meer vrij van het lot van haar familie en van de maatschappij en zichzelf, alhoewel ze haar hele ziel en zaligheid in haar objecten stopte, in het werken aan haar objecten, dus ook haar twijfels, angsten, trauma’s en liefdesverdriet.

Ik ben blij dat ik Eva Hesse via het tv-scherm alsnog heb ontdekt. Haar naam, haar werk, haar leven en haar tragische einde zal ik nooit (meer) vergeten. Gelukkig had Eva op het laatst een zekere vrede met haar eigen vergankelijkheid en met de vergankelijkheid van haar kunst, misschien ook wel omdat ze verlangde naar de rust van het niet-zijn, van het niet-lijden. Zoals de oude indianen zeiden: “Leef en leer, sterf en vergeet alles”. Het is goed zo.

Bovendien, iedereen die ooit heeft geleefd, zal er voor eeuwig (ooit) zijn geweest (dubbele betekenis!). Dat is onuitwisbaar. To be or not to be…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

