Het oordeel van anderen…

Vroeger liet ik altijd mijn oren hangen naar anderen. Liet me door anderen van alles op de mouw spelden. Ik waaide met alle winden mee. Ik zocht en vroeg de oplossingen altijd bij en aan de ander.

Ook als het om mijzelf ging, meende ik dat anderen het beter wisten dan ik. “Dit moet je doen, dat moet je doen, je moet niet zus, je moet niet zoveel zo, je bent te veel dit, je bent te weinig dat, probeer eens zus, raadpleeg eens die…” Ik was kritiekloos, volledig volgzaam en goedgelovig, onderdanig zelfs.

Inmiddels weet ik wel beter… ik weet het meestal zelf beter… Er is geen reden om mezelf lager in te schatten dan die ander, zeker niet als die ander – die ik vroeger zowaar hoger achtte – eigenlijk de mindere is van me, qua inzichten, kennis, wijsheid en goedhartigheid.

En daarom zeg ik je… trap niet in de val van de bazige, dominante, zelfverzekerde, betweterige, twijfelloze, zelf-bewierookte, zenuwloze, zogenaamd geslaagde, welbespraakte en snelle types.

En nu weet ik: ook zij wankelen, ook zij twijfelen, ook zij maken fouten en begaan vergissingen, ook zij zitten er meer dan eens helemaal of deels naast, ook zij hebben hun zwaktes en zwakke momenten/periodes, ook zij kennen mensen bij wie het gras groener is, of lijkt.

Tegenwoordig voel ik me zelfs niet minder dan de koning, de ster-chirurg of de voetbalmiljonair, heden ten dage slik ik zelfs niets meer voor zoete koek als een autoriteit iets beweert. Ik heb geleerd om te vertrouwen op mijn eigen intuïtie, wijsheid, analyserende vermogen en waarde-oordeel. Status en rang zeggen me helemaal niets. Een zwerver kan net zo wijs zijn of zelfs wijzer en/of zuiverder zijn dan een schooldirecteur.

En ik weet… zelf ben ik evenmin volmaakt, maar ik deug en ik kan op mezelf vertrouwen en afgaan op mijn eigen intuïtie, gevoel, gezonde verstand en oordeel. Wagenwijd sta ik open voor de hulp, kennis, wijsheid en liefde van anderen, maar ik ben geen willoze, visieloze meeloper meer. Ik was iemand die een Niemand was, maar ben gaandeweg Iemand geworden… Mezelf. En ik sta nu achter en voor mijzelf…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

