Vuurwerk voor een gevangene

Een ontroerend moment vond ik het. Een vrouw en (haar) drie kinderen staken rond de jaarwisseling – op klaarlichte dag – vuurwerk af tegenover de gevangenis waar ik dagelijks langs rijd. Het gezinnetje zwaaide ondertussen naar een wuivende gedetineerde achter een van de cel-ramen, vermoedelijk de echtgenoot/echtgeleden van de vuurwerkafsteekster en de vader van het trio blagen.

Ik vond het een mooi gebaar, een hartverwarmend tafereel, en bedacht me dat ook criminele en asociale mensen lieve dingen kunnen doen. Natuurlijk kunnen ze dat en doen ze dat, maar je ziet het niet zo vaak. Meestal zie en hoor je dat de asociale ouders op hun kinderen vitten in de supermarkt en daarbij grove taal uitslaan en dat ze op hun slippers en in hun joggingbroek zakken chips, cola en koekjes inslaan, met een air van ‘wij hebben schijt aan de hele wereld’. Met een stereotypering zoals deze moet je altijd voorzichtig zijn en op z’n minst in gedachten houden dat je niet iedereen over dezelfde kam mag scheren. Maar toch…

De gevangenis nabij ons dorp houdt me best wel bezig, vooral omdat ik de penitentiaire inrichting iedere dag meerdere keren passeer. Ik zal altijd even een blik werpen op het lelijke, bruinige gebouw en trachten om een glimp op te vangen van de ‘inmates’ achter de vensters.

Een fascinerende plek vind ik het. Iedere keer weer bekruipt me een gevoels- en gedachtenmix, van ‘daar kan iedereen onder bepaalde omstandigheden terechtkomen en ik dus ook’, ‘ik zou er binnenin wel eens een kijkje willen nemen’ en ‘het lijkt me een uitdaging om daar te werken’.

Welbeschouwd leef ikzelf ook in een gevangenis met de pleinvrees als mijn tralies, cipier en soms zelfs als mijn isoleercel…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

