De basis van mijn geluk

Er is een plekje in mijzelf waar het kalm en vredig is, waar de genoegdoening huist, de tevredenheid tevreden spint en de vrede zich voortplant. Dat plekje is mijn basis, mijn fundament, mijn vangnet, mijn toevluchtsoord en rustoord, mijn sanatorium.

In, op en bij dat prachtige plekje in mijzelf ben ik me bewust van wat me echt gelukkig maakt en wie me werkelijk gelukkig maken. Daar besef ik dat mijn moeder, zussen en enkele goede vriendinnen me nooit zullen laten vallen, wat ik ook uitspook. En dat ik er eeuwig voor ze zal zijn. Daar, op dat plekje, realiseer ik me dat ik het allerbelangrijkste ‘heb’, wat me het allerdierbaarst is: vrouw en kinderen, een harmonieus gezin en gezinsleven. De rest is bonus, maar dat gezin is de absolute basis. En de rustbrenger.

In dat paradijsje binnenin mij ben ik ervan doordrongen dat het de kleine dagelijkse momentjes zijn die me gelukkig maken en die samen het grote geheel vormen, het schild en het zwaard, het dak en de steunmuren.

Daar ben ik me ervan bewust dat ik eigenlijk het meest gebaat ben bij ritme, regelmaat en rust. Dat ik helemaal geen wilde avonturen nodig heb en helemaal niets hoef na te jagen, omdat ik me gewoon het allermeest op mijn gemak voel in stilte, vrede en harmonie, in een mooi natuurgebied, een klein, schattig dorpje en in een intiem kerkje met mooie sfeer en kunst. Ik ben al op zoveel plekken in de wereld geweest, maar ik was altijd het meest verlicht op van die kleine plekjes, zoals bij een zonnebloemveld in Frankrijk en in de boerderijtuin aan het einde van de bergweg in het zuiden van Duitsland.

Ik hoef helemaal niet spannend en meeslepend te leven, ik ben gewoon het meest content met het kleine alledaagse, met wat er al is, met wat voorhanden is en met wie mij omringen.

Terug naar de basis. Vanaf daar kun je uitvliegen en je kan er altijd naar terugkeren…

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

