De illusie die vriendschap heet

Wie niet langer je vriend is, is het nooit geweest (Hiëron van Syracuse).

Je weet dat het veelvuldig voorkomt – mede doordat het je al vaker is overkomen, maar als het je dan weer eens overkomt, dan sta je toch weer beteuterd te kijken… Ongelofelijk is het, blijft het, hoe makkelijk, snel en met een oorverdovende stilte mensen je kunnen laten vallen, zelfs mensen met wie je de meest intieme zaken hebt uitgewisseld, mensen van wie je dacht dat ze je vriend(in) waren. Zonder aankondiging, zonder opgaaf van reden, zonder enige vorm van uitleg of verklaring kunnen zogenaamde vrienden je laten vallen, opeens (bijna) niets en nooit meer iets van zich laten horen. Zomaar, van het ene op het andere moment… Omdat je niet meer in hun leef- en denkpatroon past of wat dan ook de reden mag zijn…

Dan weet je dus dat het niets voorstelde, die vriendschap, dat contact, die uitwisseling. Niets. He-le-maal niets.

Overigens, ook werknemers en werkgevers maken dit gebrek aan loyaliteit en het ‘dumpproces‘ mee. Ineens sta je op straat, na jarenlange trouwe dienst. Nooit heeft je baas laten merken je zat te zijn en/of al langer rond te lopen met het plan om je bij het grof vuil te zetten. Plotsklaps krijg je de bons. Meestal word je afgescheept met een slap excuus en een leugen. Andersom komt het evenzeer voor: dan ben je als werkgever goed voor je personeel en dan denk je dat iemand graag voor je werkt en opeens neemt hij of zij de benen. Dag, tot nooit meer ziens, zoek het je maar uit…

Wat gaan mensen toch laf met elkaar om. Ze durven elkaar niet de waarheid te zeggen en denken uiteindelijk alleen maar aan zichzelf (al pretenderen ze van niet).

Je kent een vriend pas als je (te) veel zout met hem hebt gegeten (Aristoteles).

(Te) heb ik er zelf aan toegevoegd, aan dat citaat. Het is hoe dan ook waar wat Aristoteles zei, maar zelfs een vriend met wie je zure druiven hebt gegeten, kan je zomaar aan de kant zetten.

Ikzelf heb me er net zo goed (of slecht) schuldig aan gemaakt – aan het laten vallen van ‘vrienden’, maar dat was toen ik jonger was en minder uitgesproken, minder recht voor z’n raap, minder eerlijk, minder moedig. Inmiddels heb ik een ontwikkeling doorgemaakt en ben ik altijd goudeerlijk en transparant, confronterend.

Helaas zijn er zat mensen van mijn leeftijd of die zelfs veel ouder zijn die deze transitie, deze ontplooiing, niet hebben doorgemaakt, en mogelijk nooit zullen doormaken.

Ja, ik heb in het verleden weleens mensen aan het lijntje gehouden en/of zonder enige uitleg opeens op een afstand gehouden. Of gewoonweg pijn gedaan. Ook ik was toentertijd te laf om (meteen) te zeggen wat me stoorde, wat me dwarszat of dat ik het niet leuk meer vond met hem of haar, of hem of haar niet meer leuk vond.

Het is zielig als je zelf heel veel investeert in een vriendschap, maar er veel minder voor terug krijgt. Als jij steeds het initiatief moet nemen en duidelijk veel enthousiaster bent over het contact, en er meer behoefte aan hebt. Daar pas je (ik) voor.

Een balling heeft geen vrienden en dat is wreder dan de ballingschap zelf. (Theognis).

In een oude blog heb ik ooit geschreven dat ik geen behoefte heb aan vrienden. Dat is niet helemaal correct. Contact met LEUKE, BETROUWBARE en EERLIJKE mensen heb ik juist nodig (ze zijn alleen zo verdomd schaars!), zeker in het sociale en maatschappelijke isolement waarin ik verkeer. Met mijn vrouw en kinderen kan ik lezen en schrijven, maar aan het contact met hen heb ik niet genoeg. Je hebt uitwisseling met diverse mensen nodig om je sociaal goed te voelen, om sociaal bevredigd te raken. Zoals Euripides zei: Afwisseling is bij alles plezierig.  En zoals Epicurus sprak: Hulp van vrienden is waardevol door het vertrouwen dat we daardoor krijgen. Om nog maar een Griekse wijze, Solon, te citeren: Als je een vriend raad geeft, probeer hem/haar dan te helpen en niet te behagen.

Hoe dan ook, als je dacht dat je een goede relatie met iemand had of opbouwde en daar veel waarde aan hechtte en plezier van had, dan is de klap groot als diegene het contact zomaar verbreekt of laat verwateren. Zeker als je al kwetsbaar en eenzaam bent. Gelukkig spaart het leven niemand en krijgt diegene vroeg of laat – op welke manier dan ook – zelf met hetzelfde of zoiets soortgelijks te maken. Net goed.

Wat is vriendschap eigenlijk? Verliefdheid is volgens mij vooral een bezitterige bewondering. Als je verliefd bent, dan vind je iemand helemaal geweldig, van top tot teen en dan wil je niets liever dan dat hij/zij van jou wordt. Liefde is volgens mij eveneens bewondering, maar dan op een veel minder egocentrische en minder lustige manier. Liefde is vooral dat je wilt dat die ander gelukkig is of wordt maar ook dat je hem of haar no matter what een warm hart toedraagt. Vriendschap is volgens mij onvoorwaardelijke liefde, maar dan op zo’n manier dat je alles met die persoon wilt meemaken. Dus: dat je hem of haar in je leven wilt, in je dagelijks leven. Voor een echte vriend heb je en maak je altijd tijd en een echte vriend kun je eigenlijk niet lang missen. Die WIL je niet lang missen. Het is als een soort van platonische verliefdheid. Een echte vriend is iemand die niet je sociale leegte, eenzaamheid en de verveling opvult en verdrijft, maar die jou en jouw leven verrijkt. Welnu, ik ben liever eenzaam dan dat ik mensen mijn vriend noem die eigenlijk alleen maar mijn eenzaamheid wegwerken. Het liefst van al zou ik goede vrienden hebben!

Mijn bittere conclusie is: ik heb geen vrienden. Gelukkig wél mensen die van me houden en soms – heel sporadisch – iemand die (een beetje) verliefd op me wordt.

Trouwens, vriendschap is niet ‘ik like jouw blog zodat jij de mijne liket of nadat jij de mijne hebt geliked’ of ‘ik like jouw Facebook-bericht zodat jij de mijne liket of nadat jij de mijne hebt geliked’. Ware vriendschap is onbaatzuchtig, is oprechte interesse in en bekommernis om die ander.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

