Het oudste beroep ter wereld

Al heel vroeg tijdens de mensheid ontdekten vrouwen dat ze hun lichaam konden ruilen voor goederen, diensten, macht en geld, met andere woorden: dat seks een verkoopartikel en machtsmiddel was (is). En dat er vraag naar was (is).

In vrijwel alle oude culturen was hoererij ingeburgerd. Heel wat mannen wilden reeds duizenden jaren geleden ‘betalen’ voor seks die ze als vrijgezel of als gebonden ziel niet (vrijelijk) konden krijgen. Blijkbaar zit dat in de natuur opgesloten, want primitievere diersoorten dan de mens, zoals de mensapen, ‘leveren’ evenzo seksuele diensten in ruil voor materiële beloningen.

Hoeren horen ‘nou eenmaal’ bij het leven. Mensenhandel, uitbuiting, verkrachting en slavernij blijkbaar insgelijks, maar die zijn gelukkig strafbaar (desondanks komen ze nog veel te veel voor). Helaas trekken criminelen vaak prostitués aan, en omgekeerd. Maar laten we het vooralsnog hebben over de vrouwen die uit vrije wil of vrije keuze seks aanbieden. Dat is al zo oud als de weg naar Rome.

Bordelen zijn geen moderne verschijnselen. Dames van lichte zeden beschouwen hun kut al eeuwen als een mooie bron van inkomsten, terwijl miljarden mannen en jongens op deze planeet bij het zien van rood licht en rode gordijnen achter de ramen van een sekshuis in de verleiding komen om klant te worden van een dame in lingerie. Zelfs gebonden en (gelukkig) getrouwde mannen, want ze willen weleens iemand anders neuken dan hun eigen partner en erotische avonturen beleven, plus het feit dat hun vrouw hen dikwijls niet (genoeg en vaak genoeg) kan bevredigen, bijvoorbeeld doordat ze bepaalde gewenste seksuele handelingen niet verricht en seksuele voorkeuren afkeurt.

Wel ja, mannen kunnen hun vrouw vaak evenmin (voldoende) bevredigen, maar de meeste vrouwen maken geen gebruik van een gigolo (mede omdat er minder gigolo’s en mannenbordelen zijn, een bezoek aan een gigolo minder ‘ingeburgerd’ is en vrouwen seksualiteit vaak anders beleven dan de rampetampende mannen) .

Reeds een paar duizend jaar voor Christus waren er volop hoeren, met name in het Midden-Oosten en Azië. In Babylon (in het huidige Irak, niet ver van Bagdad) maar dienovereenkomstig in het noorden van Turkije was hoererij heel gebruikelijk. Sommige van die hoeren waren zowaar zakenvrouwen, uitbaters van drankenhandels waar wijn van de hand werd gedaan. Neuken en zuipen was toen al een populaire combinatie.

Niet alle prostitués waren vrij. Je had toen al slavinnen in dienst van hun bazen (pooiers) die rijk werden dankzij de kut van hun ‘bezittingen van vlees en bloed’. Wanstaltig natuurlijk.

De oude Grieken, een paar honderd jaar voor Christus, vonden prostitutie helemaal in orde  en er dus gewoon bij horen. Straat-, café- en hotelprostitutie waren usueel in die tijd, en men vond het niet gek dat de Staat meeprofiteerde van de inkomsten van de bordelen waar de slavinnen de mannen dienden te bevredigen.

Ook rond het Jezus-tijdperk was prostitutie courant, veelvoorkomend. Jezus ging om met prostitués. Of hij van hun diensten gebruik maakte, is bij mijn weten niet bekend, maar in elk geval behandelde hij niemand als een melaatse. Deze vredesactivist en moralist wilde dat iedereen menselijk en met respect werd behandeld, inclusief de hoeren. Ook in dat opzicht had Jezus meer innerlijke beschaving dan het merendeel van de mensheid.

De omgeving van Jezus sprak schande van zijn (menselijke) omgang met de seks-vrouwen, maar zoals het een moedige held betaamt, trok deze bijzondere man zich daar geen kloten van aan. Hij had ballen, die Jezus. Zowel niet-kerkelijke als kerkelijke mensen volgen vandaag de dag zijn voorbeeld en proberen de mensen aan de kantlijn of in de kelder van onze samenleving bij te staan, serieus te nemen en te behandelen als een volwaardig individu. Ook hoeren, junks, zwakzinnigen en criminelen zijn mensen die respect verdienen.

Ik mag dan een holistische en humanistische atheïst zijn die louter in de natuurwetten en in de evolutieleer gelooft, maar mijn levensopvattingen verschillen amper van die van Jezus Christus van Nazareth, een van de moedigste, meest wijze en meest empathische mensen aller tijden. Hij is een van mijn helden. Daarvoor hoeft hij niet de Zoon van God te zijn.

De Romeinen wisten idem dito van wanten als het ging om betaalseks. Veel vrouwen werden gegijzeld en gedwongen om seks te hebben met de klanten en hun meesters.

Onder invloed van het christendom en de kerk veranderde de houding tegenover hoeren, bordelen en  slavinnen, want de monogamie en ‘seksuele zuiverheid’ werden gepredikt. Seks werd meer en meer gelinkt aan een vaste relatie en liefst aan het huwelijk. Erotiek werd steeds minder beschouwd als een genot ten faveure van de opvatting dat seks vooral bedoeld was om kinderen op de wereld te zetten, want er moesten zoveel mogelijk gelovige zielen komen. Hoe groter de schaapachtige kuddes, hoe meer macht en invloed de geloofsinstituten hadden.

De kerk mat zelf met twee maten, met name in de Middeleeuwen, want waar enerzijds de kuisheid werd gepropageerd, bezondigden bijvoorbeeld de kardinalen en pausen zich aan betaalde seks en orgies (ook met mannen en minderjarige jongens). De kerk bestierde zelfs bordelen, heb ik gelezen. Prostitutie zou zijn beschouwd als verwerpelijk, maar tevens als onvermijdelijk, teneinde verkrachting en maagdenschennis te voorkomen.

Ook in Nederland waren er al hoerenhuizen, soms in de vorm van herbergen, badhuizen en stoven (een soort van liefdadigheidsinstellingen waar het warm werd gestookt en de arme stakkers seks konden hebben). Dat was voornamelijk in Amsterdam. Prostitutie werd door de vingers gezien, zolang het de openbare orde maar niet verstoorde. Werden een klant en hoer bijvoorbeeld betrapt op een kerkhof, dan konden ze ferme straffen krijgen en dan met name de prostitué. Het verminken van haar gezicht was een populaire straf. Meer en meer werden de hoeren verbannen naar de doodlopende steegjes tegen de stadsmuren aan, naar de achter(af)buurten. Ze kwamen letterlijk en figuurlijk aan de rand van de samenleving te staan. Jezus zou zich kapot hebben geschaamd vanwege de plaatsvervangende schaamte zoals er met de vrouwen en meisjes werd omgesprongen. Maar het probleem was en is dan ook dat maar weinig levende zielen zo’n goede inborst hadden en hebben, zo’n enorme innerlijke beschaving hadden en hebben als bijvoorbeeld Jezus.

De prostitutie maakte nog allerlei ontwikkelingen door met voor- en tegenstanders, en een heel warrig gedoe rondom de regelgeving waar je echt geen wijs uit werd en wordt. Maar welke regels er ook golden, hoeren bleven en blijven hun werk doen. Een natuurlijke behoefte en een zo grote inkomstenbron kun je nou eenmaal nooit uitroeien. Zo werd in Nederland na de Tweede Wereldoorlog de escort-dame geïntroduceerd, overgewaaid uit Amerika waar de callgirl al een fenomeen was. In de roerige jaren zeventig van de vorige eeuw was er een flinke aanwas in ons land van straatprostitués, van meisjes en vrouwen die tippelden, vaak om hun drugs- en/of alcoholverslaving te kunnen bekostigen. Nederland kent volgens mijn informatie thans zes officiële tippelzones in verschillende steden door heel het land waar tippelen en het oppikken van hoeren geoorloofd zijn.

De driften van de mannen, de behoefte aan (makkelijke en tamelijk grote) inkomsten van vrouwen die ervoor kiezen om met hun lijf geld binnen te harken maar evenzo de stuitende, criminele vrouwenhandel dragen ertoe bij dat het oudste beroep ter wereld tevens het laatste beroep ter wereld zal zijn. Er zullen altijd hoeren, hoerenlopers, pooiers en mensenhandelaren zijn. Samen met eten, drinken, slapen, plassen en poepen is seksen een eerste levensbehoefte, voor de een (veel) meer dan voor de ander.

De morele discussie rondom hoererij vind ik niet bijster interessant en belangrijk. In de praktijk maakt ieder voor zichzelf uit of hij of zij het verantwoord vindt om een hoer te bezoeken en al dan niet vreemd te gaan en om met seks geld te verdienen. De behoefte aan (buitenechtelijke) seks is niet weg te denken uit het leven, of we dat nou goed vinden of niet. We vinden het evenmin leuk en goed dat we ziek worden, aftakelen en doodgaan, maar het is allemaal realiteit. De lelijke waarheid zul je evengoed onder ogen moeten komen en zien.

Het enige wat belangrijk is en waar de overheid zich mee moet blijven bemoeien, is dat de criminaliteit wordt ingedamd, zeker rondom de prostitutie. Vrouwenhandel, vrouwenmishandeling (psychisch, emotioneel, existentieel en lichamelijk), geweld en onderdrukking zijn net als seks door en met minderjarigen strafbaar, maar op de een of andere manier lukt het de politiek, justitie en politie maar niet om de sekshandel zuiverder te maken.

Helemaal zuiver maak je die praktijken nooit, maar zoals het nu is, is het bar en boos.

We weten immers allemaal dat het alleen al in ons land wemelt van de lugubere loverboys en pooiers en van de duistere seksclubs. We weten allemaal dat er alleen al in ons land duizenden, tienduizenden, meisjes en vrouwen tegen hun wil in seks moeten hebben met klanten. Meestal gaat het om straatarme meisjes en vrouwen die uit Oost-Europa, Zuid-Amerika en Azië zijn gehaald of afkomstig zijn. Bij invallen in sauna- en seksclubs door de FIOD en de politie, wordt meestal te weinig belastend materiaal gevonden om dergelijke ‘crimihuizen’ te (kunnen) sluiten.

Zou je alle hoererij, hoerenbezoek en/of seksclubs verbieden, dan kom je geen stap verder, want dan gaat het ondergronds, illegaal, gewoon verder en waarschijnlijk nog veel verder dan tot waar de criminelen nu gaan. De criminele mannen en vrouwen die via hun hoertjes geld willen en zullen verdienen, blijven naar manieren zoeken om hun slag te slaan. Veel mishandelde en gevangen gehouden prostitués durven niet naar de politie te stappen uit angst voor represaillemaatregelen van hun bazen/bazinnen, maar ook omdat ze financieel afhankelijk zijn van hun al dan niet gedwongen beroep. Niet zelden onderhouden ze niet alleen zichzelf, maar ook hun arme ouders en andere familieleden ver weg.

Armoede, een ongelijke verdeling van het kapitaal en bezittingen ligt ten grondslag aan het probleem, en ook wel dat justitie en politie aan handen en voeten zijn gebonden en opgezadeld zitten met een veel te grote bewijslast.

Gandhi – net als Jezus een wijze held met meer innerlijke beschaving dan 99,9 procent van de mensen op deze aardkloot – zei het al treffend: ‘Er is genoeg voor iedereen, voor ieders behoefte, maar niet genoeg voor ieders hebzucht’. De ander wat gunnen, daar gaat het om. De ander onbaatzuchtig wat gunnen. Liefst het beste. Maar je ziet het al aan heel kleine dingen in de samenleving dat men de ander geen fuck gunt. Als je bij een rotonde staat te wachten, zie je de meeste andere automobilisten extra gas geven zodat jij niet op de rotonde kan en zij jou voor blijven. Gentleman-gedrag legt het af tegen egoïstisch haantjesgedrag.

Geen enkele vrouw op deze wereld zou uit armoede hoer hoeven te zijn als we de taart eerlijk zouden verdelen. Vrouwen die uit eigen vrije wil de hoer willen spelen en op die manier hun brood bij elkaar willen neuken, moeten dat zelf weten. We leven niet meer in de tijd dat we mensen om hun vrije keuzes verminkten, verbrandden en vermoordden. Alhoewel…

 

 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s