Het CBS en de media vertellen niet hele verhaal over ‘rijkere’ senioren

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) concludeert vandaag dat de ouderen in Nederland het tegenwoordig beter hebben dan de jongere generaties. Door de meerwaarde van hun ooit voor een ‘prikkie’ gekochte eigen huis, redelijk wat spaargeld en het pensioengeld (mede steeds vaker van de vrouw des huizes) boeren de senioren van nu eigenlijk heel goed en beter dan de afgelopen twintig jaar, volgens het CBS. Mooie berichten.

Maar wat mij betreft hadden het CBS en de gemakzuchtige, kopiërende media er nadrukkelijk(er) bij moeten vermelden dat echt niet alle ouderen de vlag kunnen uithangen én dat de toekomstige bejaarde het minder dreigt te krijgen door schulden (waaronder studieschulden van de kinderen), minder overwaarde van het huis, afkalvende pensioenen, minder hard stijgende lonen, opwaartse prijzen en hogere kosten van levensonderhoud: denk alleen maar eens aan de zorgkosten. Je ziet reeds een trend in die richting, want de koopkracht van ouderen is de laatste acht jaar licht afgenomen, heeft het CBS tussen neus en lippen door geconcludeerd.

Laten we niet vergeten dat het zoals altijd om gemiddelde cijfers gaat. Dit soort rooskleurige cijfers en zulk ontkurk-de-champagne-nieuws zijn meestal maar heel betrekkelijk, omdat ze weinig onthullen over de huidige ontwikkelingen en het effect daarvan op de lange termijn. Ze zeggen dus weinig over de toekomst.

Dat analyseren en regeren vooruit zien is, mis ik in deze maatschappij steeds meer. De meeste politici, burgers en instanties lijken weinig geïnteresseerd in de effecten op en voor de veel langere termijn en lijken wel heel erg slecht in de toekomst te kunnen kijken. Het is allemaal korte termijn-denken. Dat zie je idem dito met de klimaatcrisis die in onze contreien nu nog meevalt, maar wereldwijd en dus net zo goed bij ons voor heel grote problemen gaat zorgen, samen met de overbevolking, luchtverontreiniging, verstoring van de ecosystemen, het gebrek aan schoon drinkwater, betrouwbaar, eerlijk voedsel, zuurstof in de lucht en aan natuurlijke hulpbronnen (zeker als we niet duurzamer en groener gaan leven en weigeren significant te gaan consuminderen én consumanderen).

Het CBS is in mijn ogen een tamelijk rechtse organisatie. Het is een instantie die in opdracht werkt van de overheid en wordt betaald uit de rijksbegroting. dan ben je volgens mij al niet objectief. Het is een Zelfstandig Bestuursorgaan hetgeen inhoudt dat het weliswaar overheidstaken uitvoert, maar niet onder het gezag van het ministerie valt. Officieel althans niet. In de praktijk zou dat weleens heel anders kunnen zijn. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden…

Net als het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) vind ik het CBS altijd een beetje ‘verdacht’. Ik zie deze instanties niet als geheel onafhankelijk. Niet onafhankelijk van de regering en niet van het bedrijfsleven. Of ze met feiten sjoemelen, kan ik niet hard maken en dat geloof ik ook niet, maar ik heb het gevoel dat ze soms zaken anders voorstellen en verzwijgen, of bepaalde cijfers op een bepaald moment publiceren, omdat dit de overheid en/of het bedrijfsleven (erg gelinkt aan de – zeker rechtse – regering) goed uitkomt.

Het zijn instanties die me jeuk bezorgen. Ik vertrouw ze niet helemaal. Mijn gevoel en verstand zeggen me dat ze niet helemaal koosjer (puur, oprecht, onafhankelijk) zijn, en al helemaal niet briljant. Ze zijn in mijn optiek net zo fout en rechts als bijvoorbeeld De Telegraaf oftewel de VVD-promotiekrant dat momenteel een wanstaltige, partijdige, overduidelijke rechtse en suggestieve reclamespot uitzendt op tv en radio. Roemer (SP), Klaver (GroenLinks) en Marianne Thieme (PvdD) worden in dit spotje opzettelijk negatief geassocieerd. De Telegraaf vind ik echt een verschrikkelijk subjectief, rechts VVD-bolwerk, een arrogante, dominante en demoniserende bende. Mediagangsters. Niet goed wijs. Economische oogkleppen hebben ze op, de oogkleppen van de ondernemers en multinationals.

Dat het CBS vlak voor de verkiezingen met deze cijfers over ouderen komt, is volgens mij beslist geen toeval. Volgens mij heeft de VVD  en waarschijnlijk ook de PvdA – het huidige kabinet dus – alles te maken met het moment van de publicatie van deze cijfers, teneinde de populariteit van 50Plus en de PVV te dempen (althans een poging daartoe). De PVV en 50Plus zijn nou juist de politieke partijen die opkomen voor de ouderen en het goed doen in de peilingen.

Trouwens, de jongeren van nu zijn de ouderen van straks. Dat zij het slechter hebben dan de senioren, is geen goed nieuws. Als dit zo doorgaat, dan zitten we straks opgescheept met heel veel arme bejaarden. Wie dit gevaar niet ziet en niet meeneemt in de analyse, moet zich over dertig jaar schuldig voelen, wanneer het CBS dan moet concluderen dat de ouderen het (veel) slechter hebben dan in 2017.

 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

