Asfalt ouder dan auto’s

Soms schiet me ineens een kennisvraag te binnen die ik dan liefst onmiddellijk beantwoord wil zien. Laatst vroeg ik mij af waar en wanneer de eerste geasfalteerde weg werd aangelegd. Gebleken is dat er verschillende versies zijn als het om de te vinden antwoorden gaat, maar duidelijk is dat asfalt veel ouder is dan ik dacht…

Ik veronderstelde dat het ‘ontstaan’ en gebruik van asfalt gelijke tred hield met de uitvinding van de automobiel. De Duitser Carl Benz bouwde in 1885 de eerste automobiel ter wereld, onder de merknaam Benz. Een jaar later ging de primeur op wielen de weg op, maar het ging nog maar om een heel kort testritje. Pas drie jaar later werd de allereerste autorit ter wereld gemaakt, en wel door Benz’ echtgenote Bertha die van Mannheim naar Pforzheim reed, een afstand van om en nabij de 80 kilometer. Ze kocht overigens noodgedwongen midden in de nacht benzine bij een apotheek, het eerste tankstation aller tijden.

Hoe dan ook, het was dus een vrouw en geen man die de allereerste autorit maakte! En toch zijn er in deze geëmancipeerde tijd nog altijd bijna geen vrouwelijke automonteurs en autoverkopers. Het wordt tijd dat dit verandert. Toch, dames?  Mede dankzij de ‘moed’ en inventiviteit van zijn eega kon Benz de allereerste autoproducent worden.

Het leek me logisch dat in die periode voor het eerst werk werd gemaakt van het ontwikkelen van asfalt. Asfalt komt trouwens van nature voor in asfaltmeren zoals in Trinidad en als steenasfalt, een mengsel van leem, zand en asfalt.

We weten allemaal dat er al heel lang wegen werden gemaakt. De Romeinen bijvoorbeeld waren er heel bedreven in. Maar die wegen waren natuurlijk niet van asfalt.

Echter, wat schetst mijn verbazing? Asfalt is een product dat al heel lang blijkt te bestaan en te worden gebruikt.  Al honderden jaren voor Christus maakten de mensen in het Midden-Oosten zoals in Irak en Libanon er hun baden en schepen mee waterdicht, terwijl de Egyptenaren asfaltblokken langs de Nijl legden om erosie te voorkomen. De Grieken en Romeinen benutten het asfalt eveneens voor allerlei bouwkundige doeleinden. Maar het zouden de Irakezen bij Bagdad zijn geweest die ruim 600 voor Christus als eersten een weg met asfalt zouden hebben gemaakt, al leek die weg in geen velden of wegen op ons betonasfalt op onze snelwegen. Het asfalt diende slechts als onderlaag en als ‘cement’ voor de kalksteenplaten die de weg vormden.

Ons wegverhardingsmateriaal voor de (snel)wegen werd in 1870 ontwikkeld door een Belgische chemicus die in de Verenigde Staten woonde en werkte. De stad Newark in het oosten van Amerika viel de eer te beurt de eerste moderne asfaltweg met asfaltbeton te krijgen. Volgens mij was dat rond de eeuwwisseling.

Maar hey, wat valt mij op? Het asfaltbeton dat als wegdek dienst moest doen, is dus eerder uitgevonden dan de automobiel! Om precies te zijn vijftien jaar eerder! Ik heb altijd gedacht dat het andersom zou zijn geweest. Maar dat is nou juist het leuke van nieuws- en leergierigheid: je vraagt je dingen af en gaat op zoek naar betekenissen en antwoorden.

Maar wacht eens even: het asfalt was eigenlijk/zelfs nog  eerder in zwang bij de moderne mens dan de automobiel, want ik lees ergens dat de Place de la Concorde in Parijs – het historische plein met de Obelisk van Luxor – al in 1835 als eerste ‘straat’of plein werd geasfalteerd, maar dan met een zachtere versie van het asfalt dan het asfaltbeton dat sinds 1870 wordt gebruikt om echt over te rijden. Die zachtere versie was blijkbaar ongeschikt om met zware auto’s over te rijden.

Als de informatie klopt die ik heb gevonden, dan had Duitsland de primeur van de eerste snelweg ter wereld, namelijk de A555 tussen Keulen en Bonn die in 1932 werd opengesteld. Drie jaar later werd de eerste Reichsautobahn geïntroduceerd, de A5 tussen Darmstadt en Frankfurt. Nederland volgde in 1937 met de A12 die Voorburg en Zoetermeer met elkaar verbond. Paraguay kreeg pas vorig jaar, in 2016, haar eerste snelweg! Ethiopië (2014), Kazachstan (2010), Myanmar en Albanië (beide 2009) en Sri Lanka (2011) waren ook laat met hun eerste snelweg.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s