Mijn 12 boeiendste mannen van Nederland

Hieronder een door mij geformeerde top 10-lijst van 12 bekende Nederlandse mannen die ik bewonder en – op afstand, afgaande op hoe ze in de media overkomen – graag mag. Een zeer gevarieerde, persoonlijke lijst in willekeurige volgorde.

1). Eric Corton. Zanger, muzikant, presentator, toneelspeler en tv-acteur. Toont zich een zeer empathisch, betrokken en sympathiek mens met het hart op de goede plaats. Zijn rol als ambassadeur van het Nederlandse Rode Kruis is hem op het lijf geschreven. Heeft veel intense reportages gemaakt over de zogeheten ‘stille rampen’ in met name arme landen/oorlogsgebieden. Met zijn ‘barbershop’-baard en tattoos ziet Corton – vroeger al helemaal een knappe vent – er ruig uit, maar tegelijkertijd kleedt hij zich klassiek-chique. Heeft ook nog eens een heel leuke vrouw, actrice en presentatrice Diana Sno.

2). Keje Molenaar. Knappe, intelligente, welbespraakte en charmante ex-voetballer van onder andere Ajax en Feyenoord. Tegenwoordig advocaat. Stond op goede voet met Johan Cruijff. Ik hoor deze Volendammer altijd graag praten. Ik wou dat hij (eindelijk) een topfunctie kreeg binnen mijn favoriete voetbalclub Ajax, samen met de oud-spelers Tscheu La Ling en Wim Jonk, ook allebei Cruijff-adepten (met een sterke eigen visie en talentvol).

3). Jan Brokken. In Leiden geboren schrijver die boeiend (en veel) kan vertellen over zijn reizen en andere ontdekkingen. Een van de weinige Nederlandse romanschrijvers die ik heel graag lees. Komt op me over als een zeer sympathiek en nieuwsgierig, leergierig mens.

4).  Cor Bakker. Bescheiden en begenadigd pianist (begeleider van bekende artiesten), componist en orkestleider. Voor een BN-er zeldzaam verlegen en gewoon. Maakt op mij een lieve indruk. Bezeten van zijn vak/passie.

5). Glenn de Randamie, beter bekend als de rapper Typhoon. Een extraordinair diepzinnig, wakker, bewust persoon die zijn gouden licht van binnenuit over de wereld laat schijnen. Laat zien dat ‘stoere’ rappers wel degelijk heel veel innerlijke beschaving (kunnen) hebben, alsmede wijsheid en empathie. Ontwapenend persoon.

6). Herman van Veen. Cabaretier maar vooral muzikant, liedjesschrijver en zanger die op deze lijst onmogelijk kan ontbreken. Maakt indruk door gewoon te zijn, zonder veel te hoeven doen en zeggen. Een man met een buitenaards charisma en heel veel (levens)wijsheid. Zeer bevlogen activist die zich vooral bezighoudt met de (universele) rechten van het kind. In dit verband oprichter van een aantal stichtingen en projecten.

7). Paul Verhoeven. Amsterdamse regisseur die na de dood van voetbalgod Johan Cruijff misschien wel de grootste nog levende Nederlander is, met en van internationale allure. Tot ver buiten onze landsgrenzen bekend en succesvol. Heeft het aangedurfd om taboes te belichten en te doorbreken en er in zijn films en interviews geen doekjes om te winden. Zeer intelligent persoon (na het gymnasium studeerde hij af in de natuur- en wiskunde) die een interessant boek heeft geschreven over de historische Jezus waarmee hij zich eens temeer een waarheidszoeker toonde. In eigen land wel gewaardeerd, maar toch ondergewaardeerd. Ik hou van het onconventionele van Verhoeven.

8). André Manuel. Eigenzinnige, Twentse cabaretier en zanger/gitarist/liedjesschrijver die het cynisme tot kunst heeft verheven. Zegt precies waar het op staat. Realist en levensgenieter met het hart op de goede plek. Heel spitsvondig. Zou zijn enorm felle, welgemeende en scherpzinnige kritiek misschien iets meer/vaker kunnen en moeten afwisselen met kleine, mooie liedjes en gedichten van hoop, liefde en geluk, zodat het geen mitrailleur-tornado blijft van alleen maar verbale kogels. De man met de koddigste mimiek van ons land.

9). Weer een André, nu André Kuipers. Ruimtevaarder die zich net als de overleden astronaut Wubbo Ockels hard blijft maken voor het beter conserveren, beschermen en bewonen van onze planeet. Na of met Verhoeven momenteel misschien wel de meest in het oog springende Nederlander, als je de uitstraling tot in het buitenland meeneemt.

10). Tim Hofman, Harm Edens en Theo Maassen. Maar liefst 3 BN-ers om mee af te sluiten. BNN-presentator Tim Hofman, tevens dichter/columnist, heeft mijn hart veroverd door in serieuze interviews (in tijdschriften en op tv) op mij een zeer weldoordachte en menselijke indruk te maken. Hij ziet er misschien niet zo uit en hij kan gelukkig ook ondeugend en losbollig zijn, maar Hofman is een zeer consciëntieus en lief mens, afgaande op wat ik van hem lees.

Humorist en presentator Harm Edens combineert een intelligent gevoel voor humor met maatschappelijke en sociale betrokkenheid. Iemand die ik geloof als hij praat, die een oprechte indruk op me maakt.

Cabaretier/acteur/presentator Theo Maassen is een van de weinige grappenmakers die mij echt kan laten lachen, vanuit mijn buik. Is heerlijk ad rem en uitgesproken. Bijna alles wat hij zegt en roept, is voor mij herkenbaar en de spijker op z’n kop. Heeft als voordeel op de door mij eveneens zeer bewonderde cabaretier Herman Finkers – ik wilde hem toch even noemen! – dat hij niet aan het geloof in God en religie hangt.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

