Lijst van 5 meest inspirerende BN-ers (levend op het moment van publicatie)

1). Jan Terlouw. Oud-politicus (D66) en schrijver die onophoudelijk een pleidooi houdt voor het bewuster en beter omgaan met natuur en milieu, alsmede met de minderbedeelden in het land en in de hele wereld. Een wijze, menselijke man die je de toekomst van je kinderen zou toevertrouwen. Zijn boek ‘Oorlogswinter’ was na ‘Alleen Op De Wereld’ en ‘Kruistocht in Spijkerbroek’ een van de weinige boeken die ik als jongeling met plezier ‘verorberde’.

2). Marjan Minnesma. Bij het grote publiek doet haar naam wellicht geen belletje rinkelen, maar zij is misschien wel de meest invloedrijke milieu-activiste van Nederland. Minnesma is directeur van de Stichting Urgenda, een organisatie die ons land snel duurzamer wil maken via energie-transitie. Urgenda probeert het kabinet geheel terecht te ‘dwingen’ om veel meer werk te maken van het klimaatbeleid, als het moet via rechtszaken.

3). Teun van de Keuken. Maatschappij-kritische en idealistische onderzoeksjournalist, presentator, programmamaker en columnist die zich inzet voor een eerlijke(re) wereldhandel en voor duurzaamheid. Introduceerde de ‘slaafvrije’ chocoladereep Tony’s Chocolonely waar overigens vaak zeezout in verwerkt zit hetgeen een aparte smaak geeft.

4). Dries van Agt.  Toen hij nog CDA-politicus en minister-president was, had ik een bloedhekel aan deze taalkunstenaar. Tegenwoordig komt hij waar hij maar kan op voor de rechten van de Palestijnen en ijvert hij op alle mogelijke manieren voor een meer rechtvaardig Midden-Oosten-beleid waarbij de Nederlandse staat niet (langer) voornamelijk naar de pijpen van Israël danst, ten koste van de in schaarste, armoede en gevaar levende, ontheemde Palestijnen. Durft nu een ‘afwijkend’ standpunt in te nemen en uit te dragen. Van Agt toont zich wat dat aangaat een rechtvaardig, menselijk mens. Verkondigde bij de laatste Tweede Kamer-verkiezingen niet op zijn politieke stroming – het CDA – te stemmen, vanwege het in zijn ogen halfslachtige gedoogbeleid van deze partij omtrent Israëls bezetting en kolonisatie van Palestijnse gebieden.

5). Prinses Irene. Maakt zich al decennia sterk voor een bewuster en beter omgaan met de natuur en voor een schoner milieu, alsmede voor wereldvrede en een politiek die is gestoeld op dialoog en wijze keuzes en besluiten. Ik zou iedere maand een groot interview met haar willen zien en/of lezen. Een vrouw die zich inzet voor het welzijn van Moeder Aarde en alles wat en wie hier leeft, niet in de eerste plaats vanuit haar titel als prinses, maar vanuit haar hart.

Natuurlijk is niet gezegd, dat deze vijf inspiratievolle individuen per se aardige, prettige mensen zijn die mij en mijn situatie zouden begrijpen en met wie ik privé heel goed door één deur zou kunnen (en vice versa).

Ik heb juist al vaker ervaren dat mensen – die je om hun media-optredens en visie bewondert – als persoon tegenvallen als je (even) contact met ze hebt of probeert te maken. Het omgekeerde heb ik ook meegemaakt: enkele bekende mensen die ik op basis van hun media-optredens en interviews niet zo hoog had zitten, bleken in de omgang vriendelijk(er). Deze vliegers gaan niet altijd op, maar verbazingwekkend vaak wél, is althans mijn ondervinding.

Daarbij komt dat lang niet alle facetten (gedragingen, meningen, woorden, overtuigingen, acties) van deze inspirerende personen me (zouden) bevallen. Zo ben ik er niet van gecharmeerd als mensen geloven in God en in de Bijbel en/of een rechtse, (neo-liberale) politieke visie hebben.

Tevens heb ik moeite met mensen die zich voornamelijk of alleen maar in de hogere kringen begeven of zich juist consequent hartstochtelijk afzetten tegen iedereen die macht, geld, succes en status heeft. Ik knap af op stervelingen die in hun privé-leven minder principieel zijn, die hun gezin en familie hebben verwaarloosd (bijvoorbeeld ten faveure van hun werk), en/of die een onmogelijk mens blijken te zijn en/of anderen onnodig op hun ziel hebben getrapt en dat nooit recht hebben gebreid.

Kortom: iemand die op een bepaald vlak, door een bepaalde visie/opstelling en door de media-optredens, inspirerend (en al dan niet sympathiek en rechtvaardig) overkomt, is niet per se op alle vlakken en in ’t geheel een aangenaam, fijn en goed mens (in mijn beleving).

Aangezien ik de vijf personen hierboven allemaal niet persoonlijk ken, ben ik puur afgegaan op hun welbekende idealen en op wat ik van hen weet via de media.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

