William Shakespeare

Love all, trust a few, do wrong to noneWilliam Shakespeare.

In een boekje met wijze uitspraken over dromen dat bij ons op de wc ligt – bij wijze van wijze boodschap tijdens de grote boodschap – staat mede een citaat van William Shakespeare ( 1564-1616), de grootste Engelse (toneel)schrijver (van tragedies, komedies, romances en historische stukken) aller tijden. Het citaat luidt: ‘Dromen zijn slechts een schaduw’.

Ik mag zijn babyslofjes nog niet dragen, maar ik me voel me toch een beetje verwant met Shakespeare, de zoon van een welgestelde handschoenenmaker/politicus. Schrijven is namelijk ook MIJN ding. Net als Shakespeare ben ik geïnteresseerd in het leven en levensverhalen, zo breed en diep mogelijk.

Toevallig – niet als een soort van bedevaart – heb ik Shakespeare’s geboorte- en sterfplaats bezocht, Stratford upon-Avon in het graafschap Warwickshire. Daar staat zijn geboortehuis nog. Omdat ik nooit iets van Shakespeare’s werk heb gelezen of gezien (op het toneel of op tv) zeiden die bezoekjes aan zijn geboorteplaats me niet eens zo heel erg veel. Toch lieten ze me niet helemaal onberoerd. Als veelschrijver was ik natuurlijk toch wel een beetje onder de indruk van het idee dat ik in de plaats en op de plek vertoefde waar William zo lang heeft gewoond.

Wat me frappeert, is dat ik altijd iets heb gehad met de getallen ’23’ en ’16’. Welnu, William Shakespeare is (vermoedelijk) geboren op 23 april en op zijn 52ste verjaardag overleden (men weet niet aan welke kwaal hij leed, maar hij was al vier maanden doodziek voordat hij stierf). Het getal 16 is mijn lievelingsgetal en als ik op de klok kijk, zie ik negen van de tien keer het getal 23 staan, zoals 10:23 uur. Neen, ik ga niet beweren dat ik in een vorig leven William Shakespeare was of dat ik hem toen heb gekend. Ik geloof niet eens in vorige levens of in volgende levens. Het is allemaal puur toeval en dat toeval LIJKT op een mysterie.

Modest doubt is called the beacon of the wiseWilliam Shakespeare.

Over het werk van William Shakespeare is veel bekend, maar over zijn persoon en leven voordat hij beroemd werd als toneelschrijver weinig. Hij kreeg twee dochters en een zoon. Laatstgenoemde overleed op 11-jarige leeftijd. Welk beroep hij had voordat hij als toneelschrijver in Londen en Oxford naam maakte en veel geld verdiende, is niet bekend. Sommigen beweren dat hij leraar was, anderen houden het op advocaten-klerk, militair of zeeman. Hij zou katholiek zijn geweest.

Feit is dat William Shakespeare behalve een groot schrijver een man was die mensen en het leven kon doorgronden. Hij kon heel goed personages en hun karakter, gedrag en dilemma’s (door de omstandigheden) met elkaar verweven. Althans, dat blijkt uit wat ik over en niet van hem heb gelezen. Daarmee was W.S. wat mij betreft een groot psycholoog en filosoof. Als ik de citaten, de quotes, lees, uit zijn pen en mond, dan kan ik alleen maar concluderen dat Shakespeare een groot man was.

Such as we are made of, such we beWilliam Shakespeare.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

