Ajacied geniet van kampioenschap Feyenoord

Het voetbalseizoen zit erop. Voor een voetbaljunk als ik altijd een vervelend moment, want we gaan wederom drie Erediviseloze maanden tegemoet, een leegte die een beetje wordt opgevuld met surrogaat-sporten zoals wielrennen en tennis. Bijkomstige ergernis is, dat mijn favoriete club Ajax geen kampioen is geworden en ook de nationale beker niet heeft gepakt. Geen nationale prijs dus.

Indien trainer Peter Bosz en de mensen op het Ajax-kantoor hun selectie voor aanvang van het seizoen al op orde hadden gebracht – met Ziyech als noodzakelijke versterking – dan was Ajax beslist kampioen geworden, zeker als Bosz de aankoop meteen goed had gebruikt (als middenvelder en niet als rechterspits) en als hij Dolberg van meet af aan in de spits had gezet. Bosz en zijn staf hebben het uitstekend gedaan, maar hebben niettegenstaande fouten gemaakt die Ajax met name in het begin van het seizoen op een achterstand hebben gezet. Dat had niet gehoeven. Dat was te voorkomen geweest. Iedereen, behalve de beslissers bij Ajax, zag dat Ziyech van toegevoegde waarde zou zijn en dat Dolberg een betere spits is dan Traoré.

Ik hoop dat de Ajax-leiding daar lering uit trekt. Voor aanvang van het seizoen 2017/2018 moet de selectie al goed op orde zijn en moet duidelijk zijn wie waar speelt. Wil Ajax doorgroeien naar een vereist hoger niveau, dan zal de leiding ervoor moeten zorgen dat er scorend vermogen wordt toegevoegd aan de selectie alsmede verdedigende kwaliteit. Ajax mist te veel kansen en geeft te veel kansen weg. Ook tijdens en na een redelijk tot heel goed seizoen moet je kritisch blijven en werken aan de verbeterpunten.

Als Ajacied zijnde, baal ik ervan dat we dit seizoen geen nationale prijs hebben gepakt. Misschien winnen we de Europa League: ik hoop het, maar ik vrees en denk van niet, want ik acht tegenstander Manchester United slimmer, sterker en meer ervaren. Ik ben wel blij dat PSV niet (voor de derde keer op rij) eerste is geworden. Ik vind PSV namelijk geen sympathieke en geen mooie club.

Dat Feyenoord kampioen is geworden, vind ik natuurlijk niet leuk. Feyenoord is onze aartsrivaal. Edoch, als voetballiefhebber moet ik bekennen dat ik de Rotterdamse grootmacht een mooie club vind, met een mooi stadion, een grote, trouwe aanhang, een mooi shirt, een mooie historie en met aansprekende iconen zoals Wim Jansen, Coen Moulijn, Giovanni van Bronckhorst en vooral Wim van Hanegem.

Het is gewoon een mooi voetbalverhaal: als grote club zijnde na achttien jaar en na heel grote financiële en sportieve problemen eindelijk weer eens kampioen geworden. En dan Dirk Kuijt: teruggekomen uit Turkije om met Feyenoord na bijna twee decennia de beste van ons land te worden en uitgerekend hij die in de kampioenswedstrijd alle drie de doelpunten voor zijn rekening nam.

Als voetbalfan en als mens kan ik daar van genieten. Als Ajacied veel minder, vooral toen tijdens de huldiging van Feyenoord andermaal bleek dat de Rotterdamse fans meer met en tegen Ajax bezig zijn dan met hun eigen club.

Maar de hoogste bomen vangen nou eenmaal de meeste wind: Ajax heeft nog altijd 18 (!) landstitels meer dan Feyenoord en maar liefst drie Europa Cups I meer! En het afgelopen seizoen was toch weer Ajax de ploeg die het meest attractieve voetbal op de grasmat toverde en die de meeste jonge talenten liet debuteren. Ajax is en blijft de absolute trendsetter van en in Nederland, en zelfs van de Benelux.

http://www.rolanddanckaert.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

