Verantwoording: mijn artikelen over het fenomeen (wijlen) Chrit Roncken, paranormaal genezer te Roermond

Mijn twee artikelen over mijn ervaringen met de in 2016 overleden Roermondse paranormaal genezer Chrit Roncken en zijn behandelmethode heb ik met volle overtuiging geschreven en op internet laten staan.

Ze moeten worden gelezen als de getuigenis van een patiënt met chronische en zeer beperkende psychosomatische kwalen en als de kennismaking – gedurende dat proces van het zoeken naar genezing – met twee fenomenen: de therapeut Chrit Roncken en paranormale therapie.

Tevens zijn de artikelen bedoeld als informatiebron. Ze geven een inkijkje in de wereld van een psychosomatische patiënt die wanhopig op zoek is naar genezing, van de paranormale geneeskunde en natuurlijk specifiek van de therapeut die Roncken was. En hij was niet zomaar een therapeut. Hij was volstrekt uniek.

Het gaat om onderstaande artikelen (klik op de links): 

https://rdanckaert.wordpress.com/2013/03/09/het-mysterie-chrit-roncken-paranormaal-genezer/

https://rdanckaert.wordpress.com/2015/12/14/het-mysterie-chrit-roncken-paranormaal-genezer-2/

Wie de artikelen zorgvuldig en goed leest alsmede mijn reacties op de reacties van lezers, zal tot de conclusie komen dat het in elk geval oprechte stukken zijn die nergens de intentie hebben om de heer Roncken moedwillig te beschadigen of in een kwaad daglicht te stellen. Ik heb heel eerlijk en open mijn positieve en minder positieve ervaringen met Roncken en zijn behandelmethode beschreven. Waar ik het nodig vond, heb ik hem zelfs verdedigd tegen in mijn ogen onterechte of te ver doorslaande en te eenzijdige kritiek.

Bovendien is dit een open weblog. Iedereen die daar behoefte aan heeft – ook de betrokkenen – kunnen een reactie achterlaten. Let wel: ik publiceer alleen kritische reacties van lezers die hun volledige (echte) naam geven en die hun aanmerkingen met inhoudelijke argumenten en een goede onderbouwing staven, zoals ik dat zelf heb gedaan in mijn artikelen. Als je kritiek geeft, dan moet je je niet verstoppen en dan dien je je mening goed te onderbouwen. Dat gebeurt evenwel zeer zelden. Ik weiger om ongefundeerde kritische en anonieme kritische reacties te publiceren. Ikzelf heb in mijn hele internet-leven nog nooit anoniem gereageerd of anoniem iets geschreven.

Welnu, je kunt je afvragen of het gewetensvol is om een artikel over iemand te schrijven zonder zijn of haar medeweten. In de eerste plaats gaat het hier niet om journalistieke artikelen waarbij hoor en wederhoor worden gevraagd. Het handelt hier om korte, autobiografische, waargebeurde verhalen. Blogs.

Echter, absoluut gezien, vind ik het eigenlijk niet moreel verantwoord om iets over mensen te schrijven zonder hen daarover in te lichten. De mensen om mij heen en ikzelf beschouwen mij als een zeer gewetensvol persoon, hetgeen niet wegneemt dat ik nooit dingen heb gedaan en geschreven die minder gewetensvol waren of zijn.

Maar het is sowieso een moeilijk thema: ik denk dat er heel erg veel relevante informatie maar ook heel erg veel kunst niet waren geproduceerd en gepubliceerd wanneer de makers (van tevoren) toestemming hadden gevraagd/moeten vragen of als ze de personen om wie het gaat hadden ingelicht over het beoogde boek, schilderij, artikel, blog of wat dan ook. Heel erg veel informatie en kunst zouden dan zijn verhinderd, tegengehouden, gecensureerd.

In het VPRO-programma ‘Boeken’ werd laatst een vrouw geïnterviewd die een boek heeft vervaardigd over een Joods gezin waar ze werkte, zonder dat deze Joodse mensen wisten dat ze dat leesvoer aan het maken was en zou laten uitgeven.

Het gaat er vooral om of de maker integer, oprecht en eerlijk is en tevens over voldoende zelfkritiek en zelfspot beschikt.

In mijn leven, in mijn beleving en in mijn unieke – deels zeer tragische – situatie is mijn patiëntencontact met de heer Roncken van heel groot belang, van buitengewoon grote invloed geweest (op mij en mijn omgeving). Daarom vond en vind ik het gerechtvaardigd dat ik in mijn transparante blogs over mijn leven en gezondheidstoestand over hem heb geschreven, temeer er helemaal niets over hem op internet was te vinden en hij toch een zeer drukke praktijk had.

De informatie over en de getuigenis van mijn leven en ervaringen met deze unieke therapeut en zijn behandelmethode vind ik nog altijd volkomen legitiem. Ik weet van mijzelf dat ik nergens heb gelogen en dat ik in geen enkel woord heb getracht om hem onderuit te halen. Ik heb alleen maar de ervaringen willen delen.

Wie de artikelen goed leest, ontdekt dat het gaat over en om een zeer gecompliceerde situatie (ziektepatroon) en patiënt-therapeut-relatie maar ook om een zeldzaam goede en integere paranormaal therapeut die nochtans op bepaalde fronten zeer zwak was en steken liet vallen, maar met wie je daarover helaas niet kon communiceren. Dat heb ik als een enorme tekortkoming zijnerzijds ervaren, maar zelfs Roncken was maar een mens met goede en minder goede eigenschappen. Uit de reacties op mijn artikelen blijkt dat veel mensen goede ervaringen met hem hadden, maar dat een aantal heeft geleden onder en door zijn houding. Ikzelf heb dus heel positieve en negatieve ervaringen met hem gehad en beide ervaringen heb ik voor de volledigheid uit de doeken gedaan (omdat beide type ervaringen heel erg veel impact op me hadden).

Zoals ik over mijn eigen talenten en zwakheden heb bericht en zal blijven schrijven – in alle eerlijkheid en openheid, zo mag ik dat volgens mij ook doen over anderen, zolang het maar oprecht is.

Ik kan niet tegen het verzwijgen en verstoppen van informatie en van belevingen, al zijn ze nog zo delicaat. Ik ben voor openheid, ik ben voor het recht in de ogen kijken van de lelijke én mooie waarheid en gevoelens, gedachten en emoties.

http://www.rolanddanckaert.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

