Volksvertegenwoordiger

Onlangs vroeg een lokale politicus of ik voor zijn partij volksvertegenwoordiger zou willen worden. Ik volksvertegenwoordiger? Een Einzelgänger die de massa moet dienen? Een in het dorp neergestreken stadsjongen die de belangen van de dorpen moet gaan behartigen? Een man die zich bewust afzijdig houdt van het verenigingsleven en die als buitenstaander met beide o-benen buiten de dorpsgemeenschap staat?

Meteen moest ik denken aan de saaie raadsvergaderingen op de lokale televisie, aan al die kleurloze pakken en jurken achter hun microfoontje en kopje koffie, en aan die Siberisch ongezellige raadszaal. Nee, ik wil geen volksvertegenwoordiger worden!

Buiten het feit dat ik er de gezondheid niet voor heb om het ambt van politicus te kunnen vervullen, ontbreekt het me aan alles wat een man tot een goede politicus maakt. Ik neem de politiek in mijn verbale en geschreven betogen en tirades altijd de maat, en dan zou ik beste maatjes worden met mijn kritiek-doelen?

Ik voelde me nochtans best vereerd door het sympathieke verzoek. Maar ik ken mezelf: ik ben allesbehalve een politicus. Oh zeker, ik ben deels best een politiek dier, maar dan gewoon als burger en scribent.

Bovenal doe ik reeds wat ik het liefste doe: over heel veel schijven schrijven. Daar bereik ik niets mee, althans maatschappelijk, economisch en sociaal niet. Maar ik doe het met hart en ziel en de volste overtuiging. Daar kan geen salaris en succes tegenop. Ik produceer graag kruimeltjes. Daar word ik gelukkig van…

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

