Mierenlokdoosje

We hebben een mierenplaag in huis. Weken hiervoor had ik nog nadrukkelijk tegen mijn vrouw gezegd: ‘Zit niet zo te mieren, daar komt alleen maar narigheid van’. Nou, die narigheid kruipt nu als Het Rode Leger over onze keukenvloer. We hebben ook al last van Donald Trump, Thierry Baudet, Geert Wilders, de buxusmot, de bladschimmel en ander akelig en vervelend ongedierte. Het is het Jaar van het Ongedierte. Ieder jaar heeft een thema, voor ieder persoonlijk. God heeft heel wat op zijn kerfstok, want Hij is hier allemaal verantwoordelijk voor. HET IS ZIJN SCHEPPING, NIET DE ONZE!

Om de mieren uit te roeien, heb ik roeispanen gekocht om ze daarmee met ferme slagen uit de keuken te verjagen. Dat hielp niet. Mijn vrouw zei: ‘Je moet een mierenlokdoosje kopen’. Geen idee of je dit woord helemaal aan elkaar schrijft, de spellingscontrole op mijn computer zet er een dikke rode streep onder, maar ja, wie controleert de spellingcontrole? Ik vroeg aan mijn vrouw of ze nog 2 euro voor me had zodat ik bij de plaatselijke Action zo’n mierenlokdoosje kon aanschaffen en ze gaf me er zelfs 3, waardoor ik ook nog een kinderijsje kon kopen bij de plaatselijke patatkraam. Hé, mag kinderijsje ook al niet aan elkaar geschreven worden? Moet daar een streepje tussen? Waarom zet mijn spellingcontrole er weer een foutmelding onder? Kent hij dat woord niet? Heeft zeker geen kinderen?! Houdt niet van zoet?

Het mierenlokdoosje is een vierkant blauw doosje van plastic met een lip die je eraf moet trekken, zodat de gaatjes of venstertjes vrij komen en daarin zit een kleverige stof die de mieren lekker vinden. Ik wou eerst schrijven ‘die de mieren lekker vindt’, maar dan zou de stof de mieren opeten, terwijl ze de dieren haat, want ze doodt ze. In dat mierenlokdoosje schuilt dus gewoon een sluipmoordenaar.

Het kan aan de Action liggen dat meestal toch vierdehandsspul verkoopt, maar de eerstvolgende dagen na het plaatsen van het mierenlokdoosje was het aantal harde werkers op onze keukenvloer verdrievoudigd! Het doosje lijkt alleen maar meer mieren uit te poepen! Het sluipmoordenaar-vertrek (volgens mijn spellingcontrole de enige juiste schrijfwijze, dus zonder s in het midden en met een streepje ertussen) blijkt een kraamkamer te zijn!

Vanmorgen werd ik wakker van hels kabaal in de keuken, en ditmaal kwam het niet van onze buren die iedere zaterdagmorgen wilde seks hebben met een wentelteefje, in de eierpan. Ik dacht: ‘Zijn het nu zoveel mieren dat hun gemier hoorbaar is geworden?’ Alle dieren maken geluid, dus mieren ook, alleen is het voor ons niet hoorbaar.

Ik naar beneden om te kijken wat er aan de hand was, stond er een tapir, een miereneter, in onze kook- en eetruimte! Deze mierensmikkelaar was op het mierenlokdoosje afgekomen, de slimmerik. Die moet hebben geroken en gedacht: ‘Waar mierenlokdoosjes zijn, zijn veel lekkere mieren en ik lok ze wel weg van dat doosje en eet ze lekker allemaal zelf op!’ Toen ik even later Teletekst bekeek, las ik op pagina 108 dat er een miereneter uit Artis was ontsnapt met een halsband om waarop zijn naam stond: Tapiripiri. En verdomd…

Ik las ook op Teletekst dat de grondlegger van de surf-outfit, de wetsuit, is overleden, ene Jack O’Neill. Hij stond bij vrienden echter vooral bekend om zijn droge humor en de droge witte wijn die hij naakt en gelegen op een surfbord opdronk, terwijl hij auto reed.

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

