De kick van Dick

Op 27 september van dit jaar wordt Dick Advocaat, hoofdtrainer van het Nederlands voetbalelftal, zeventig jaar. Dick is still on the gig. Alle (sport)presentatoren, commentatoren en analisten prijzen de jeugdigheid en scherpte van de coach, alsof dat vooral zijn eigen verdienste en grootste prestatie is. Het zegt alles over onze maatschappij dat de jeugdigheid van een bejaarde man zo wordt gevierd.

Toen Guus Hiddink een paar jaar geleden opnieuw aan het roer kwam te staan van Oranje werd hij tot op het bot van zijn ziel afgekraakt, omdat hij oogde als een oude man. Guus zat toenmaals niet in zijn beste periode, lichamelijk en misschien ook geestelijk. Zijn ‘ouwelijkheid’ werd verfoeid. In onze samenleving tel je alleen mee wanneer je succesvol, vitaal en kwiek bent. Als je kwetsbaar oogt, dan word je afgemaakt. Niets dierlijks is ons vreemd.

Dat Dick Advocaat een niet zo loyale, onbetrouwbare geldwolf is gebleken die altijd voor zichzelf kiest, wordt hem vergeven, want meestal presteert hij goed én hij is dus nog zo energiek en gepassioneerd voor zijn leeftijd. Alsof dat zo uitzonderlijk is. Ik ken mensen van diep in de tachtig die nog verre reizen maken en helemaal opgaan in hun hobby. Maar je moet daarbij ook een beetje het geluk van het toeval hebben en niet de pech hebben bijvoorbeeld een heel erg zware hersenbloeding of alzheimer te krijgen, psychoses, een klinische depressie of heel erge reuma. Ik heb heel kwieke oudjes plotseling heel snel heel erg zien aftakelen.

In de voetballerij wemelt het van de opportunistische mensen. Neem nou zo’n Johan Derksen, de zelfverklaarde voetbal-evangelist, een meester in het demoniseren van mensen (als hij iemand niet mag, dan kan diegene geen goed meer doen en dan blijft Derksen op de man spelen en afkraken) en in het beschermen van mensen (mag hij een persoon, dan zal hij diegene steevast verdedigen).

Ik heb niks tegen Dick, hoor. Hij heeft bewezen een goede coach te zijn en hij straalt gezag en kunde uit. Leuk trouwens dat Ruud Gullit nu bij Oranje betrokken is. Een man met zo’n staat van dienst en zo’n goede, fijne uitstraling wil je er gewoon bij hebben.

BENEFIETWEDSTRIJD

In 2001 bezocht ik voor weekblad Party een benefietwedstrijd – de Wedstrijd van Verbondenheid – voor de slachtoffers en nabestaanden van de nieuwjaarsbrand in Volendam. In het Volendam-stadion was dat. Het oude Oranje met ex-toppers als Ronald Koeman, Ruud Gullit, Frank Rijkaard, Wim Kieft en Marco van Basten nam het op tegen de plaatselijke eerste divisieclub en won met 3-1 door onder andere twee klasse-goals van Marco van Basten.

Ik was er met mijn vrouw. Vanwege mijn paniekstoornis en (daardoor) onvermogen om op de autoweg te rijden en me staande te houden in de mensenmenigte, reed zij en flankeerde ze mij all the way. Dat geeft me een vertrouwd en wat zekerder gevoel. Want het heeft alles met gevoel te maken. Ik weet ook wel dat ik niet bang hoef te zijn in de auto, onder mensen of bij het oversteken van of het lopen op een straat, maar het IS er. Ontstaan door stress, spanningen, drama’s en trauma’s en door een gebrek aan harmonie, bescherming, sturing en emotionele rust.

Zoals kreupele mensen baat hebben bij het lopen met een stok of achter een rollator, heb ik steun aan de steun en nabijheid van mijn wonderbaarlijk lieve wederhelft. Ik doe heus niet altijd een beroep op haar en probeer zoveel mogelijk dingen zelfstandig te doen, maar sommige activiteiten zijn voor mij – en al zeker in mijn eentje – gewoonweg ondoenlijk en zelfs onverantwoord. Ik heb al twee keer bijna een botsing veroorzaakt en gehad op de autoweg tijdens een paniekaanval achter het stuur. Die bijna-botsingen waren een mini-trauma op zich, zoals iedere heel erge paniekaanval een trauma op zich voortbrengt.

Mijn vrouw heeft me onbaatzuchtig heel erg vaak vergezeld naar interviews en feestjes.

Het was de bedoeling dat ik daar in Volendam voetballers zou interviewen voor het roddelblad, maar de spelers waren niet benaderbaar. Kon me niks schelen, want wat genoot ik (van) die avond. Ik was daar vooral spontaan… FAN!

Ik was – vroeger ging ik altijd met mijn ouders naar het voetbal toe en als sportjournalist bezocht ik beroepsmatig wedstrijden – al zeker vijftien jaar niet meer in een stadion geweest, en ik had de gouden generatie die in 1988 kampioen werd van Europa nooit live aan het werk gezien. En nu stond ik naast ze in de spelerstunnel en kon ik ze aanraken. En zag ik ze spelen. Weliswaar aan het einde van hun voetbal-Latijn, maar de klasse droop er nog steeds vanaf, vooral van Ronald Koeman (lange passes op maat) en Van Basten (schitterende goals en een ongelofelijke balbehandeling). Kieft en Gullit struikelden alleen maar over de bal, waren het gek genoeg helemaal verleerd.

Ik had het zwaar op de tribune. De prikkels van de drukte en het lawaai en de altijd aanwezige sluimerende of uitbrekende paniek en onrust plus de duizeligheidsklachten maakten van mij weer een krijger die een topprestatie moest leveren om dat allemaal te doorstaan en uit te zingen, om niet vroegtijdig de benen te nemen.

Maar tegelijkertijd was ik blij dat ik het had kunnen opbrengen, niet in de laatste plaats door de steun van mijn vrouw die me op mijn slechtste momenten moed insprak en in mijn hand kneep. Alleen al haar rustige, stabiele maar ook begripvolle en liefdevolle aanwezigheid is voor mij belangrijk en van positieve invloed.

Het toch nog kunnen aanschouwen van al die (uitgerangeerde maar nog steeds mooie) ex-TOPSPELERS vond ik als voetbalminnaar echt geweldig. Een dierbare herinnering, blij dat ik het heb meegemaakt. En ik heb het meegemaakt dankzij mijn werk, mijn eigen doorzettingsvermogen en mijn vrouw. En dankzij het evenement natuurlijk.

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

