Even voelde ik me Richard Gere

In 1996 brachten mijn vrouw en ik – met mijn schoonouders – onze honeymoon door in Indonesië, met op de terugweg een tussenstop in Singapore. We vlogen met de luxe luchtvaartmaatschappij Singapore Airlines die bekend staat vanwege de parelend mooie stewardessen. Deze schoonheden vonden dat ik op de acteur Richard Gere leek en waren dol op me…

De Amerikaanse acteur Richard Gere (1949) – die zich aanvankelijk richtte op een carrière als trompettist en heden de bekendste Tibetaanse boeddhist is – werd in 1999 gekozen tot meest sexy man op aarde. Die keuze werd bepaald door het toonaangevende blad People Magazine.

Uitgerekend met deze man werd ik door de bloedmooie stewardessen van Singapore Airlines vergeleken! Niet lang nadat het vliegtuig na het opstijgen boven de wolken vloog, kwam een glunderende stewardess me vertellen dat zij en haar vrouwelijke collega’s vonden dat ik op de acteur uit ‘American Gigolo’ leek, op Richard Gere. Ik voelde me enorm vereerd dat zulke mooie dames mij op zo’n knappe beroemdheid vonden lijken. En verrek, volgens mijn schoonfamilie in Indonesië deed ik hen sterk denken aan… Richard Gere!

Nooit eerder had ik die vergelijking gehoord. Blijkbaar bekeken de Aziaten me met andere ogen dan mijn eigen volk en andere Europeanen. Wel ben ik (in eigen land) vergeleken met andere beroemdheden, zoals de acteur Patrick Swayze, de zanger Frank Boeijen, de acteur Bruce Boxleitner en Formule 1-coureur  Jos Verstappen die vreemd genoeg geen van allen op elkaar lijken. Maar dat was allemaal in mijn jongere jaren. Nu ik 15 kilo te zwaar, grijs en brildragend ben, ben ik hooguit vergeleken met René van der Gijp en de Amerikaanse vintage-zanger Gregory Page.

Tijdens ons verblijf in Indonesië wilden en gingen massa’s leuke schoolmeisjes met mij op de foto. Ze waren er toen nog niet zo gewend aan (leuke) Westerse jongemannen. Ik voelde me er een begeerlijke ster. Goed voor mijn toen nog zwakkere en nog altijd buitengewoon gevoelige ego.

Veertien jaar later had onze zoon – die ik een beetje op de acteur Tom Cruise vind lijken – wel veel bekijks in Indonesië (van meisjes die vanuit hun ooghoeken naar hem keken en lonkten), maar er was helemaal niemand die met hem op de foto wilde, en dat terwijl hij knapper is dan ik ooit ben geweest. Indonesië is moderner, toeristischer en massaler geworden, en trouwens ook veel duidelijker islamitisch: in 1996 merkte je als toerist amper dat je je in een moslim-land bevond, maar tegenwoordig hoor je overal het geblèr vanaf de moskeeën, wemelt het er van de hoofddoekjes en tijdens de ramadan van de over-gordijnen voor de ramen van koffiehuizen en restaurants (zodat de moslims niet met eten en eters worden geconfronteerd).

Tijdens die huwelijksreis met Singapore Airlines werd mijn ego als nooit tevoren gestreeld. Of het moet zijn geweest toen de mooie Vlaamse seksuologe/presentatrice Goedele Liekens suggereerde dat ik misschien wel wat zou zijn voor haar zus. En tijdens mijn leuke telefonische interviews met ex-Miss Universe Angela Visser met wie het – via de telefoonverbinding – heel leuk klikte.

Als heel erg mooie en leuke vrouwen me leuk vinden, dan is dat voor mij de grootst mogelijke voldoening en het fijnste compliment voor mijn ego. Ik ben altijd onzeker geweest en gebleven over en kritisch geweest op mijn uiterlijk en heb altijd knapper willen zijn dan ik was. Dus als dan een bloedmooie dame zegt dat ik knap ben, dan glunder ik van oor tot oor. Alhoewel, nog liever hoor ik van mijn vrouw en kinderen dat ik een goede vader en echtgenoot ben, dat dan weer wel.

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

