Cabaretteketet

Gisteravond gaf ik een voorstelling in Kudelstaart, in een tamelijk klein theater dat vroeger een abattoir was. Je kon de bloedende varkensoren en het angstzweet van de geslachte lammetjes nog ruiken. Deze stank hadden ze geprobeerd te bewaren bij wijze van historische herinnering aan de vorige bestemming aan het pand. Sommige gasten bleven de geur maar verheerlijkt opsnuiven, zo verrukkelijk vonden ze het. Eén vrouw hoorde ik zeggen: “Volgens mij is dit de nieuwe geur van Amouage.”

Ik stond al op de bühne ruim voordat de theaterbezoekers – 141 in totaal – de zaal mochten betreden. Het leek mij leuk om de betalers binnen te zien komen en te verwelkomen in plaats van pas op te komen als iedereen zijn/haar plaats had ingenomen.

Dus daar stond ik op het podium, terwijl het publiek binnendruppelde. Ik zwaaide uitbundig naar de mensen die voor mij waren gekomen. Sommige mensen zwaaide ik onmiddellijk uit of wuifde ik weg, omdat ze stonken. Een kwestie van te veel parfum. Daar walg ik van. Laatst zwom ik in een hotelzwembad waarvan het chloorwater helemaal naar de eau de toilette stonk van de vrouw die voor mij baantjes had getrokken. Het was alsof ik een liter Dior doorslikte!

“Gaat u maar weer, zulke mensen wil ik niet in mijn zaal.” Tegen een vrouw met een eigenaardige broek aan, zei ik: “Mevrouw, heeft u die pofbroek op de pof gekocht bij de poffertjeskraam? We gaan hier vanavond geen kastanjes poffen, hoor! Poft u even!”

De zaal was langzaam. Ik maande de kleine menigte tot haast. “Ik heb niet de hele avond de tijd, liefdeloze mensen! Maak eens voort, ik wil thuis zijn als ‘Jinek’ begint. Jesse Klaver is te gast en ik hoop dat Eva hem tweehonderd vluchtelingen uit Eritrea cadeau doet voor bij hem thuis in zijn slaapkamer.”

Toen iedereen eindelijk zat (wat kunnen mensen treuzelen, ik zei nog tegen de zaal: “Dit lijkt de Autoroute du Soleil wel op zwarte zaterdag!”), begon ik met mijn show. Ik opende met een item over mijn seksleven. “Of eigenlijk moet ik het niet mijn seksleven noemen, maar mijn seksdood. Want er gebeurt bij ons in bed net zoveel als in een gesloten vestiging van Vreet-&Droomman. Zelfs Mark Rutte heeft nog vaker seks dan ik, al zou ikzelf het niet zo graag met zijn moeder doen.”

De zaal lag dubbel, want het plafond was nogal laag en het was een uitje van de Vereniging van Dubbelgangers. Alle 141 mensen leken sprekend op elkaar, alsof ik tegen een massa geharnaste ridders aan het praten was of tegen 141 boerka’s.

Na anderhalf uur schrok ik wakker. Echt, ik had gisteravond slaapverwekkend publiek!

http://www.rolanddanckaert.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

