Ik ben dus duidelijk geen academicus

Momenteel lees ik het boek ‘Papier verwerkende industrie – lezen als beroep’, geschreven door filosoof, columnist, hoogleraar (filosofie en literatuur) en recensent Ger Groot (1954). In dit boek staan heel veel korte beschouwingen van de Amsterdamse Francofiel over boeken, liedteksten en andere letterbrij, kortom: over wat er gedrukt staat.

Voor een HBO-er als ik is deze lettervrucht uit 2009 – uitgegeven door uitgeverij Ambo uit onze hoofdstad – eigenlijk een maatje te groot, te moeilijk. Groot – hij heeft een heel brede woordenschat – bedient zich, zoals het een academicus betaamt, van veel moeilijke, mij onbekende woorden en uitdrukkingen alsmede van zeer ingewikkelde gedachten en zinnen, waardoor ik vaak niet begrijp wat er staat en het gelezene nog een paar keer moet overlezen om het enigszins te kunnen begrijpen (meestal is dat dan nog niet het geval).

Het is alsof ik een boek in het Frans lees en van 3/4 moet gokken wat er staat, terwijl ik slechts 1/4 probleemloos kan volgen. Voor mij is dit boek dus echt hard werken, terwijl ik het schrijfwerk juist had aangeschaft om lekker te kunnen ontspannen en te kunnen verdrinken in het geschrevene.

Groot had zijn meningen, filosofieën en uiteenzettingen makkelijk begrijpelijk(er) kunnen maken als hij toegankelijker had geschreven/zou typen, maar hij schrijft vanzelfsprekend op zijn niveau en dat kun je hem niet kwalijk nemen. Er moeten bovendien ook boeken zijn voor zeer intelligente mensen die hun intelligentie uiten en willen showen via moeilijk taalgebruik en ingewikkelde denkstructuren.

In eerste instantie kreeg ik bij het lezen van de inhoud tussen de kaft een beetje een minderwaardigheidsgevoel, zo van: ‘Groot is veel slimmer dan ik (veel te slim voor mij) en ik begrijp niet wat hij al schrijvende wil zeggen’. Niet voor niets hebben we ons onderwijs ingedeeld in niveaus. Als je je HBO-papiertje hebt, dan ben je blijkbaar (veel) minder schrander dan iemand die universiteit heeft gedaan, en al zeker als hij of zij daarvoor niet het atheneum maar het gymnasium heeft afgerond. Nou, dan ben je iemand! Dan heb je een boffend brein!

Echter, wanneer Groot op mijn HBO-niveau aan zijn boeken zou werken, dan zou ik hem waarschijnlijk heel goed kunnen volgen. Dan zou dezelfde inhoud – maar dan laagdrempeliger verwoord – voor mij wèl te (be)vatten zijn.

Ik maak de rooms-katholiek opgevoede atheïst geen verwijten. Ergens vind ik het een uitdaging om te pogen om iets te begrijpen van wat hij bedoelde en heeft vastgelegd. Het is net als met een buitenlandse taal die je maar matig machtig bent: gaandeweg kom je er (weer) beter in en blijk je toch nog meer te verstaan en meer woordjes te kennen dan je aanvankelijk dacht.

Naarmate het boek vordert, wordt het voor mij iets vaker iets makkelijker te begrijpen. Het tilt me als het ware naar een hoger niveau. Een niveau dat ik kennelijk enigerlei wijze in me heb, maar dat heeft liggen roesten.

Edoch, het denk- en schrijfniveau van Ger Groot zal ik nooit bereiken. Ik ben thans weliswaar iets beter in staat om te vertalen wat hij kwijt wilde, maar zou zelf nooit zo’n moeilijke stukken kunnen vervaardigen en zo academisch kunnen denken en analyseren. En dat, terwijl ik toch een kei ben in analyseren en in het verkrijgen en ontwikkelen van wijze inzichten. Maar dus niet met zulke ingewikkelde taal.

http://www.rolanddanckaert.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

