Modetrends door het leger

In de jaren zeventig van de vorige eeuw gingen steeds meer mannen een korte broek dragen. Net als mijn vader knipten heel veel (burger)heren de pijpen van hun oude, lange jeans bijna helemaal af, zodat ze in de zomer met blote benen (en dus lekker luchtig) en toch hip gekleed konden rondlopen. De rafelrandjes aan de onderkant van de pijpen gaven nou juist dat stoere effect, vond men.

Tegenwoordig knippen nog maar weinig mannen en jongens hun oude broeken kort tijdens de warme maanden. De modemerken en kledingwinkelketens bieden immers een ruim assortiment aan van modieuze en minder modieuze korte broeken.

Echter, het is nog niet zo heel erg lang gemeengoed dat mannen bij mooi weer hun harige benen tonen. Mijn beide grootvaders – die nu over de honderd zouden zijn – hebben nimmer een korte broek gedragen, zelfs niet op snikhete dagen. Mijn vader misschien wel. In de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw kregen steeds meer jonge jongens op (kost)school een korte broek aangesmeerd in de zomermaanden. De korte broek begon deel uit te maken van het schooluniform, vaak nog met een soort maillot eronder, want bloot is lange tijd het ergste geweest wat er bestond. God – een van de grootste verzinselen aller tijden – zou onverhoopt zien dat je halfnaakt over zijn schepping dwarrelt, dat zou je een plek in de hemel kunnen kosten. Als Hij gekund had, dan had Mijnheer de mens met aan de huid verweven kleren geschapen, maar ja, de schepper was helaas niet van alle markten thuis. Ook Hij moest zijn beperkingen accepteren.

In warmere landen als Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en wellicht ook India waren korte broeken voor schooljongetjes al wat eerder in zwang. De volwassenen bleken toch nog enige piëteit te hebben met de jeugd die anderszins disciplinair, streng en zo harteloos mogelijk moest worden klaargestoomd voor de doelmatige maatschappij en voor de hemel waar een over-kritische God en zijn al even meedogenloze discipelen zouden oordelen.

Heel veel heb ik op het internet niet kunnen vinden over de historie van de korte broek. In een NRC-artikel lees ik nochtans dat de aristocratie al in de zeventiende eeuw korte broeken droeg. Dat had ik niet verwacht, al kan ik me wel afbeeldingen herinneren van mannelijke adellieden in een korte broek met daaronder een soort maillot. Volgens uw blogger waren blote benen ook toen nog volledig ongehoord. In datzelfde artikel staat een zinnetje waarin wordt geopenbaard dat de short door en in het leger is ontwikkeld. Helaas kan ik daar zelf verder niets over terugvinden. Maar ik weet wel dat de stropdas (ook al) door de militairen is geïntroduceerd, in het oude Rome. Handig om bloed, zweet en snot mee af te vegen en voor de rechters en generaals om de stembanden warm te houden.

Zoals we weten, komen heel veel ontwikkelingen – ook technische snufjes – voort uit de legergroene breinen. Ze lijken dom, maar dat is slechts camouflage. Om een beetje comfortabel en sterker dan de vijand oorlog te kunnen voeren, moet je immers slim zijn en kun je je geen stilstand en luiheid veroorloven. De motivatie van de politiek en de hoofdfiguren in de legers is groot om er wat van te maken. Dat leidt tot tal van uitvindingen, waarmee bewezen is dat wie actief op zoekt blijft heel veel kan ontdekken en bewerkstelligen.

Vrouwen werden tot 1960 niet getolereerd in korte broeken, al introduceerden de Amerikanen na de Tweede Wereldoorlog de hotpants voor vrouwen. Je ziet oude reclame-afbeeldingen uit de jaren vijftig van meestal blonde vrouwen in een korte broek. Godzijdank. Want een vrouw in een korte broek vind ik nog veel lekkerder en geiler dan een vrouw in een jurkje of rokje. Vrouwen in satijnen sportbroekjes vind ik zelfs onweerstaanbaar, op voorwaarde dat ze mooie, gladde benen hebben (kort of lang maakt niet uit, liefst niet heel erg lang) en een leuk koppie daarboven laten lachen. Ik weet, dit zijn heel erg seksistische zinnetjes, maar soms zijn wij mannen (maar ook vrouwen) nou eenmaal seksistisch. Je kunt niet altijd alleen maar politiek correct en onberispelijk zijn.

De eerste korte broek die ik droeg, hoorde bij een soort van vaalgroen kostuumpje. Ik sta er als 3-jarige mee op de foto, in de tuin van mijn eerste echte ouderlijk huis.  Een peuter in een kinderlijke versie van een oud-Engels kostuum voor bejaarde heren van stand. Met mijn handjes hou ik de onderste randjes van die korte broek vast. Ik lijkt het doodeng te vinden om te moeten poseren. Volgens mij waren korte broeken nog steeds – ik schrijf hier over de jaren zeventig – meer iets voor jonge jongens, en begonnen oudere, volwassen mannen zoals mijn vader voorzichtig met het dragen van afgeknipte spijkerbroeken, terwijl ze hun bakkebaarden en haren lieten groeien, seksblaadjes bestelden en een pakje sigaretten per dag rookten.

Hoe anders dan nu: mannen en vrouwen scheren al hun lichaamsbeharing weg, roken is een doodzonde geworden, bakkebaarden zijn alleen nog iets voor pluizige types die nooit over de drempel van de jaren tachtig zijn gekomen, seksboekjes hebben het internet nauwelijks overleefd en bijna geen mens loopt nog rond in een afgeknipte jeans, omdat er in de winkels heel toffe korte spijkerbroeken zijn te vinden zonder rafelrandjes. Alles moet nieuw tegenwoordig. Kopen maakt ons gelukkig. Het winkelen heeft het kerkbezoek vervangen. De toonbanken zijn de altaren, de verkoopsters de hogepriesteressen.

Maar in de kerk, tijdens de mis, word je als man – waar ook ter wereld – nog steeds geacht een lange broek te dragen, ook als het buiten 40 graden is. Want God of eigenlijk de kerkgemeenschappen zijn des duivels als je zogenaamd ongepast gekleed gaat. Maar hopen dus dat je een lange broek aan hebt als je voor die verrekte hemelpoort staat en oog in oog komt te staan met die klote-Petrus…

http://www.rolanddanckaert.nl

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

